Både Microsofts og Amazons cloud-tjenester blev ramt, da mindst to forskellige irske datacentre tilhørende henholdsvis Microsoft og Amazon i går efter blev ramt af et exceptionelt uheldigt lynnedslag.
Mens lynet skabte forstyrrelser for cloud-kunder hos de to firmaer over hele Europa, blev konsekvenserne for danske firmaer tilsyneladende til at overse.
De danske firmaer, ComON, har talt med, beretter om kortvarige og mindre betydningsfulde afbrydelser.
Hos organisationen Læger uden grænser, der var blandt de første danske kunder til Microsofts cloudtjeneste BPOS (Business Productivity Online Suite), blev it-driften afbrudt mellem klokken fire søndag eftermiddag og klokken et om natten til mandag.
”Det var et af de tidspunkter, hvor vi bedst kunne tåle det, så vi mærkede det reelt ikke. At der bagefter kom en stor dynge mails søndag nat var til at overleve,” fortæller Carsten Jakobsen.
Hos Queue-it, der tilbyder online-firmaer ekstra kapacitet i peak-perioder gennem blandt andet Amazones cloud, var systemerne slet ikke berørt af nedbruddet, fortæller firmaet. Queue-it gik sandsynligvis fri fordi man var koblet på andre zoner i Amazones cloud end de, der var ramt af forstyrrelserne fra det irske data center.
Hos forlaget Systime, der også er cloud-kunde hos Amazon, var nedbruddet noget mere ubehageligt:
”Vores butik har været nede, mens online-produkter var uberørt. Selvfølgelig har det voldt os problemer”, siger Mikkel Dall, udviklingschef i Systime.
Har det været svært at genetablere?
”Det har taget noget tid, helt uproblematiske har det ikke været, men nu kører det igen. Vi har taget plan B og selv genetableret tingene,” fortæller han.
Både Amazons og Microsofts cloud-tjenster har tidligere været ramt af nedbrud. Amazon var senest ramt af et stort nedbrud i april i år, mens Microsoft-skyen gik i sort kun en uge før selskabet lancerede sit seneste cloud-produkt, Office 365, i juni i år.