Modvillige velhavere skaber sorte huller på Kystbanen

Reduceret mobildækning i whisky-bæltet skaber problemer for togpassagererne. DSBFirst svarer igen med repeatere.

Rejsende på Kystbanen mellem København og Helsingør har længe døjet med så dårlig dækning på mobilnettet, at samtaler ofte falder ud og telefoner uanset selskab strander i sorte huller på dækningskortet.

Det problem er DSFirst i samarbejde med mobiloperatørerne i gang med at forsøge at løse. Samtidigt lover selskabet, at rejsende få et nyt gode, som mange har spurgt efter i årevis: internet i togene.

Den teknologiske oprustning, som DSBFirst nu retter mod mobilproblemet, består af repeatere - radioanlæg, som installeres på togene for at forøge rækkevidden af de mobilsignaler, der mere eller mindre kontinuerligt modtages langs med strækningen.

Repeater-installationen er allerede gennemført på hovedparten af de danske togsæt, og planlægges at være komplet i løbet af næste måned. Danske tog udgør dog kun en tredjedel af togene på Kystbanen, og DSBFirst presser på overfor de svenske mobiloperatører for at få den samme løsning ind i de svenske togsæt.

Uvis virkning

Det vides endnu ikke, om repeaterne vil være tilstrækkeligt effektive mod de mange sorte huller, som befinder sig på området, som kystbanen kører igennem.

”Når alle togsæt har fået repeaterne aktiveret, skal vi sammen med teleselskaberne evaluere og se, om de har fjernet de sorte huller fra dækningskortet på strækningen,” siger Claus Rehfeld Moshøj, teknisk direktør i DSBSverige, der er serviceselskab for DSBFirst

Området ved Kystbanestrækningen nord for Købehavn, som primært bebos af den mere velhavende del af befolkningen, har generelt flere sorte huller i mobildækningen end de fleste andre områder i Danmark, fordi beboerne her oftere klager og gør indsigelse, når kommunen skal give tilladelse til at sætte nye master op. Samme problemstilling – at større rigdom i et område giver flere sorte huller i mobildækningen - er set flere andre steder i landet.

”Der bor jo en hel del ressourcestærke mennesker i det her område, og det har nok påvirket, hvor mange master mobiloperatørerne har fået mulighed til at stille op,” fortæller den tekniske direktør i DSBFirst.

Konkurs forsinkede internettet

Han nævner som eksempel, at der er så dårlig dækning i Rungsted, at DSBFirst selv ofte har haft svært ved at komme i kontakt med egne ansatte i togene der.

ComON har tidligere beskrevet, hvordan borger-modstand mod mobilmaster har givet Aarhus særligt mange sorte huller i mobildækningen.

Hvis det lykkes at omgå dækningsproblemet i whiskybæltet med de installerede repeatere, vil DSBFirst snart kunne tilbyde et rent Bonanza af netadgang sammenlignet med tidligere. Også i september blænder man på Kystbanen op for gratis internet.

Kystbanepassagererne skulle egentlig have haft internet tidligere i år, men processen blev standset af ButlerNetworks’ konkurs. Nu er samarbejdspartneren Commute Media så kommet op med samme løsning til Kystbanen, som selskabet leverer til S-togene: En 3G-baseret internetforbindelse, som skal give togpassagererne op til 6 Mbit/s efter samme model, som der i dag ses i S-togene. (S-togenes internet er midlertidigt lukket grundet opgradering).

Svenske tog er langsommere

Det er dog kun en mindre del af Kystbanens tusindvis af passagerer, der får glæde af det gratis internet. Net-løsningen fra Commute Media kommer nemlig kun i den tredjedel af togene på Kystbanen, som er danske togsæt. De øvrige togsæt på strækningen er svensk ejede, og her har man ikke har villet binde an med det reklamefinansierede internet fra Commute Media.

Svenskerne planlægger en anden internetløsning, erfarer ComON, men den har formentlig noget længere udsigter. DISBFirst oplyser, at man vil kunne se udenpå togene, hvilke togsæt, der har repeatere og internet.

Internettet i de danske tog på Kystbanen bliver efter planen aktiveret sidst i september.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere