320.000 danskere bruger det netbaserede auktionshus Lauritz.com. Men det er let for sælgere at presse priserne på deres egne varer op helt uden risiko, afslører gratisavisen 24timer. Uhæderlig forretningspraksis, siger en ekspert.
Sagen er nemlig, at Lauritz.com ikke kræver identifikation, før man kan oprette sig som køber. Dermed kan en sælger oprette sig som en helt fiktiv køber og byde på sin egen vare. Det er uden risiko, fordi selv hvis han vinder auktionen, så kan den fiktive køber ikke spores, hvorefter varen sættes til salg igen.
Avisen 24timer oprettede sig med både falsk navn, falsk adresse, et telefonnummer fra et taletidskort og en e-mail-adresse oprettet ved Yahoo. Med den opdigtede person, pressede de med held prisen på en telefon til omkring 1000 kroner op til 1350 kroner, efter auktionen var gået i stå ved 650 kroner.
Anders Jensen, konceptchef hos Lauritz.com, erkender overfor 24timer, at der er tale om et sikkerhedsbrist, som der skal gøres noget ved. Han fastslår dog, at hurtig adgang til at byde på varer, gør identificering af købere vanskelig.
Økonomiprofessor Flemming Hansen fra Copenhagen Business School tøver dog ikke med at kalde auktionshusets forretningspraksis for uhæderlig.
»Man kunne sagtens mistænke Lauritz.com for bevidst at tillade denne form for budgivning for at få højere salgspriser og dermed tjene flere penge i salærer,« siger han til 24timer.