Når du ser en Coca Cola-flaske eller et Samsung fjernsyn i det seneste biografhit, så er det helt sikkert placeret der af driftige reklamefirmaer. Men hvordan er iPod'en eller Von Dutch kasketten havnet på din vens MySpace-profil?
Det kan sagtens være de samme driftige marketingsfolk, som nu har kastet sig over product placement på sociale netværk.
Reklamebureauet Mindpeople fortæller til Nyhedsavisen, at mange virksomheder har indset, at der er sket et skred, så de gamle salgstaler ikke virker længere.
»Det handler meget om troværdighed, fordi den traditionelle reklame mister værdi. Forbrugerne tror mere på deres venner og bekendte. Vi er hurtige til at handle efter råd på MSN og MySpace,« mener Christian Bech fra Mindpeople.
Hvis du sidder og venter på et opkald fra mulige annoncører, skal du måske lige tjekke antallet af "venner" på din profil. Ifølge Christian Bech leder marketingsbureauerne naturligvis efter folk med mange bekendte.
Men net-profileringen er et tveægget sværd, for de unge forbrugere er også hurtige til at fortælle deres omgangskreds om dårlige produkter.