15-årige Blerim Cazimi delte vandene, da han i sidste måned fortalte om sine eskapader med likejacking på ComON. Det kan godt være, at Facebook-kampagnerne skaffede ham enkelte fjender, men direktøren i det nordjyske Facebook-bureau Pikuseru kunne straks se potentialet i den unge programmør, da han læste om ham på ComON.
“Jeg læste om ham hos jer, stod jeg lige og manglede en programmør. Han virkede rigtig dygtig, så jeg prøvede at finde ud af, hvilke ting han kunne. Da jeg fik kontakt til ham, bad jeg ham om at sætte noget sammen for mig, og det gik rigtig godt,” siger Michael Bisgaard til ComON, der er straks tilbød ham en freelancekontrakt.
“Det er de færreste 15-årige, der kan hvad han kan”.
“Det specielle ved ham er, at han har kendskab til så meget, og så har han interessen for at lære mere. Det, der fanger mig med ham, er, at han er så ivrig. Så snart jeg logger på et eller andet sted, hvor han kan se, at jeg er online, så spørger han, om jeg har noget arbejde til ham,” siger Michael Bisgaard fra Pikuseru.
I første omgang har teenageren sat sine fingeraftryk på flere konkurrence-applikationer til Facebook. For eksempel til Skive Kommune og AO Johansen.
Men kan man slet ikke se forskel på arbejdet fra en 15-årig og 25-årige programmør?
“Det er nok mest i forhold til arbejdsprocesser. Man skal helst sige: Du skal gøre sådan og sådan”. Den selvstændige tanke er måske ikke lige så udviklet. Men hvis du forklarer, at vi skal bruge det og det, så leverer han nogle rigtig gode ting til tiden.”
Må ikke droppe skolen
Ved siden af freelanceopgaverne har Blerim Cazimi også en skole at passe.
“Han går jo i 8. klasse, og skolen er det vigtigste, så jeg vil ikke tage hans tid, når han har opgaver eller eksamener. Derfor har jeg sagt til ham, at lektierne kommer i første række,” siger Michael Bisgaard.
Du blev selv opmærksom på ham i forbindelse med hans omdiskutterede Facebook-kampagner. Hvordan har du det egentlig med de ting, han har lavet på Facebook for sig selv ?
“Jeg har det fint med det, han har lavet. Dem, der har klikket ind på det, ved godt, hvad de klikker på. Hvis han gjorde noget dybt ulovligt og franarrede penge fra folk, så ville det selvfølgelig være problematisk. Men hvis han bare tjener lidt håndører på at vise nogle reklamer, så er det fint nok".
"Vi benytter ikke selv likejacking. Det er ikke den måde, vi tjener penge på. Jeg tænkte bare, at hvis knægten kan sidde og lave de ting, så kan jeg sikkert også give ham noget mere fornuftigt at lave," siger Michael Bisgaard.
Pikuseru laver Facebookstrategier og -kampagner og hjælper virksomheder med nytænkning. Firmaet, der blev stiftet i 2006, beskæftiger stifteren plus to freelancere og nu altså også Blerim Cazimi.