Mobilmarkedet er slet ikke så frit, som det kan se ud til. Små nye selskaber, der på prisen vil konkurrere med Telia, Sonofon og TDC kan let være slagskanaler for de tre store selskaber.
Det skyldes, at både markedsføring, priser, PR og produkter kontrolleres af TDC gennem hemmelige aftaler, skriver Berlingske Business, der har set en af disse aftaler.
Konkurrenter har på det danske telemarked ret til adgang til de store selskabers mobilnet gennem en gensalgsaftale. Det vil sige, at et teleselskab leverer telefoni baseret på et andet selskabs net. Det skabte i sin tid baggrunden for Telmore, der var baseret på TDCs net, og som fik mobilpriserne til at falde markant med fyringsrunder i de store selskaber til følge. For at forhindre noget lignende købte TDC Telmore, mens Sonofon købte CBB.
Siden da har TDC lavet tillægsaftalerne til de officielle gensalgsaftaler.
Og det er her, at TDC stiller krav til konkurrenterne gennem kampagneaftaler, som gør, at TDC reelt har hele kontrollen. Den aftale Berlingske Business har set, kræver blandt andet, at TDC skal gennemse og kontrollere alle reklamer til aviser, tv og biografer, samt godkende al markedsføring gennem direct mail. De små selskaber skal også skaffe kunder til TDCs netværk, og TDC kan opsige aftalen, hvis man føler, kunderne i stedet går til konkurrenterne.
Til gengæld giver TDC et betydeligt beløb til markedsføring og et tilskud for hver ny kunde. De små selskaber har dog ifølge Berlingske Business svært ved at leve på disse vilkår, hvilket betyder, at de reelt overlever på de tilskud, de får fra TDC. Priserne på mobilmarkedet er så lave, at det er svært at leve på videresalg.
»Det billede kan jeg dårligt genkende. Der er i dag fuld konkurrence på mobilmarkedet,« siger Jakob Holst, underdirektør i TDC Mobil Branchesalg. Han siger, at aftalerne ofte indgås på de små selskabers foranledning.
Frank Rasmussen, der i sin tid stod bag Telmore, siger til Berlingske Business, at det er overordentligt svært at etablere sig som service provider på det danske marked på branchens vilkår i dag. Han er nu investor og idemand i selskabet Bibob.dk, som kombinerer telefoni og e-handel, fordi forretningen ikke kan hænge sammen uden »at have et andet ben at stå på.«