IT-distributøren Bluecom har misbrugt et mailværktøj fra virksomheden Info-Connect til at udsende spam, men nu er det ifølge Info-Connects administrerende direktør Rasmus Christiansen slut.
- Vi har fået tonsvis af klager fra folk, der er sure over Bluecoms mail-udsendelser, og vi har kunnet konstatere, at Bluecom har brugt vores mail-værktøj i strid med vores regler. Derfor har vi koblet dem af vores service, siger Rasmus Christiansen.
Info-Connect driver selv tjenesten for sine kunder på ASP-vilkår (Application Service Provider), men Bluecom har ikke længere noget password. Derfor kan Bluecom ikke benytte Info-Connects mailværktøj til masseudsendelse, mail2l, men det forhindrer ikke distributøren i at fortsætte udsendelsen af uopfordret mail via andre tjenester.
Overvejer post i bestyrelsen
Info-Connect fortsætter dog fortsat som hosting-partner for Bluecom, der har outsourcet hele driften af virksomhedens online-aktiviteter til Info-Connect.
Bluecoms administrerende direktør, Jens Fournais, sidder i bestyrelses hos Info-Connect, men det har ifølge Rasmus Christiansen ikke haft nogen indflydelse på, hvor kraftigt Info-Connect kunne skride ind overfor Bluecoms misbrug.
- Men det har selvfølgelig givet anledning til nogle overvejelser, om vi kan være tjent med at have et medlem af bestyrelsen, der misbruger vores tjeneste, siger han.
-Hvis du spørger mig lige nu, er vurderingen, at vi nok ikke vil skille os af med ham, men det har endnu ikke været taget op på bestyrelsesplan, tilføjer Info-Connect-direktøren.
Han forklarer, at overvejelserne går på, om Jens Fournais salgsmæssige evner opvejer misbruget.
Program kan misbruges
Info-Connects software tæller blandt andet et værktøj, der kan bruges til at sikre, at links på eksempelvis en virksomheds egen hjemmeside virker.
Men programmet kan også misbruges til at indsamle massevis af mail-adresser fra hjemmesider. Det oplyser, Rasmus Christiansen, men han mener ikke, det er et specielt godt produkt til den form for databaseopbygning.
Den slags værktøjer bliver i debatfora på internettet kald for spamware og påberåber sig meget opmærksomhed.
Både Bluecom og Info-Connects værktøj, mail2l, er derfor at finde på en lang række advarsels-sites, og debatten omkring selskaberne florerer.
Blandt andet undrer det nogle af debattørerne, at eksempelvis Forbrugerstyrelsen ikke skrider hårdt ind overfor spammere.
Begrænsede midler hos Forburgerstyrelsen
Hos Forbrugerstyrelsen oplyser fuldmægtig Carsten Strøjer, at man normalt sender en advarsel ud til de virksomheder, der bliver klaget over.
- Bliver der derefter ved med at komme klager, har vi muligheden at indlede en sag om overtrædelse af markedsføringslovens paragraf 6, men det afhænger af en konkret vurdering af sagens omfang og skal ses i forhold til de begrænsede midler, vi har til rådighed, siger Carsten Strøjer.
Det har ikke været muligt at træffe Bluecoms administrerende direktør Jens Fournais for en kommentar.