Fire nye statslige bygherrekrav som er under udvikling i programmet Det Digitale Byggeri kan få store konsekvenser for alle, der ønsker at projektere, rådgive og bygge for staten. Byggeriets partner er nu gået sammen om et etableret Implementerings-netværket for Det Digitale Byggeri, som skal informere virksomhederne om de nye digitale krav.
Fra den 1. januar 2007 vil staten blandt andet kræve, at alle dokumenter i en byggesag - lige fra udbud til aflevering - skal håndteres digitalt, lige som parterne skal anvende 3D-visualisering.
»'Det digitale Byggeri' ændrer nu karakter fra udvikling til implementering. Ikke mindst uddannelsesopgaven er en kolossal udfordring for alle byggeriets parter. Jeg er derfor glad for, at vi nu har givet hinanden håndslag på at ville løse opgaven i fællesskab,« siger Christian Lerche, der er formand for styregruppen i det nyetablerede netværk.
Han fortæller at målet med netværket er at skabe mulighed for, at erhvervet kan møde de nye digitaliseringskrav med de rette kompetencer og viden om it-værktøjerne.
Bag initiativet står Bygherreforeningen, Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen for Rådgivende Ingeniører, Tekniq, BAT-kartellet samt Dansk Byggeri. Netværket skal løbende udvides med flere organisationer og leverandører af it-værktøjer.