Seks ufine Google-tricks får Microsoft til at klage til EU

Google spænder ben for andre søgemaskiner, låser kunderne fast og chikanerer, anklager Microsoft.

Google er hyklerisk, når firmaet prædiker åbenhed.

Det mener Microsoft, som nu har besluttet at indsende en officiel klage til Europa Kommisssionen, der allerede er i gang med en indledende undersøgelse af Google. Anklagen er monopolmisbrug, og hvis man spørger Microsoft, så er der noget om snakken.

"Som den eneste reelle søgekonkurrent til Google i USA og i det meste af Europa har vi stor respekt for Googles tekniske bedrifter og deres konkurrenceevne. Google har gjort meget for at opfylde deres egen mission om at organisere alt information i verden, men vi er bekymrede over de voksende tegn på, at Google er i færd med at forhindre andre i at lave en alternativ søgemaskine," siger Microsofts underdirektør Brad Smith.

Ifølge ham sidder Google på 95 procent af søgemarkedet i Europa. I USA har Microsoft og Yahoo en lidt større bid af markedet, tilsammen cirka 25 procent.
 

Må ikke få snablen i YouTube

Men hvad er det, at Google gør forkert? Microsoft har flere anklager om ufine tricks.

For det første hævder Microsoft, at Google begrænser andre søgemaskiners adgang til YouTube, så de ikke kan lave de samme relevante søgeresultater, som Google. Det er med til at fastholde Googles brugere.

For det andet forhindrer Google, at Microsoft kan lave en optimal integration af YouTube på de nye mobiler med Windows Phone 7. Microsoft undrer sig over, at Apple gerne må lave en veldesignet udgave af YouTube til iPhones, men at den samme mulighed ikke gælder for Microsoft. Brad Smith mener, at det skyldes, at Google og Microsoft konkurrerer på søgemarkedet.

En tredje grund hænger sammen med den aktuelle afgørelse, hvor Google fik nej til at scanne bøger. Afvisningen skyldtes blandt andet, at Google også her ville begrænse andre søgemaskiners mulighed for at tilgå de digitaliserede bøger.

Microsoft er også fortørnet over, at Google ikke lader annoncørerne bruge den indtastede information fra Googles annoncenetværk andre steder. Det er for svært og dyrt at køre kampagner på flere søgemaskiner af gangen, og Microsoft-bossen hævder, at det er med til at fastholde mange annoncører hos Google.

Microsoft hævder derudover, at Google ikke tillader, at hjemmesider bruger andre søgebokse på deres hjemmeside, hvis de har indlejret en Google-søgeboks på siden.

Afslutningsvist siger Microsoft, at Google gør det meget dyrt for konkurrerende firmaer at købe sig til plads i reklamesystemet AdWords. Microsoft har indsendt oplysninger til kommisssionen for at understøtte de mange anklager.

 

Det er ironisk, at det er os der klager

Microsoft har selv prøvet at være i kommissionens søgelys, og har både i USA og Europa selv afleveret gigantiske bøder for monopolmisbrug. Nu ønsker Microsoft at sende Google ind i en tilsvarende tidskrævende og dyr sag hos EU-Kommissionen.

Brad Smith erkender det ironiske i, at Microsoft nu frivilligt bevæger sig tilbage til kommissionen, men at firmaet simpelthen er forpligtet til at tilslutte sig sagen mod Google.

"Som et firma, der selv har tilbragt mere end et årti på den anden side af bordet i kommissionen, er en officiel klage om monopolmisbrug selvfølgelig noget, vi tager meget alvorligt. Det her er første gang, at Microsoft nogen sinde har taget sådan et skridt. Om nogen; ved vi, at det er vigtigt at fastholde et fokus på, at konkurrencelovgivningen fungerer, og at den teknologisk innovation bevæger sig fremad."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere