Onsdag offentliggjorde Microsoft, at betaudgaven af version syv af deres Internet Explorer-browser kommer til sommer, hvilket er tidligere end før annonceret. Den tidligere lancering skyldes blandt andet Firefox' succes, men er ikke en direkte reaktion på den, mener senioranalytiker Joe Wilcox fra det amerikanske analyseinstitut JupiterResearch.
»Brugerne har længe spurgt efter en opdatering, og Firefox' succes har vist Microsoft, hvad kunderne leder efter og vil have i en browser,« siger han til ComON.
Han tror ikke, at Microsoft har rykket lanceringen frem af frygt for Firefox, der har trængt mere og mere ind på browsermarkedet, siden Firefox 1.0 udkom i november 2004.
»Hvis Microsoft så Firefox som en direkte trussel, så var denne beta kommet meget før,« siger Joe Wilcox.
Han mener i stedet, at Microsoft skal føle sig mere truet af de mere kommercielle browsere, hvor både Google og Yahoo er på vej med egne browsere.
»Der ligger et stort potentiale i de såkaldte betalte søgninger, for i sidste ende drejer det sig om penge,« siger han.
Han påpeger, at Google går ind på markedet for at skabe sig et mere »sticky« brand.
»Med software er det noget, du anskaffer, begynder at bruge, vænner dig til det, og bliver måske afhængig af det. Med for eksempel Google er det bare at indtaste nogle søgeord, klikke på et søgeresultat, og så er du videre. Så Google vil prøve at skabe sig et stærkere brand,« siger han.
Hverken Yahoo eller Google har fremlagt datoer for, hvornår deres browsere ser dagens lys.