ComON skrev tidligere i dag, at Scannet har været nede i tre dage, og at selskabet ikke kendte årsagen til problemet. På daværende tidspunkt var det kun lykkes at komme igennem til Scannets support, men nu er selskabets direktør Claus Lykke kommet på banen. Han siger til ComON, at Scannet ikke har været nede, men blot været udsat for performance-problemer.
”Vi er ikke nede, og vi har ikke mistet data eller noget som helst…,” lyder det fra Claus Lykke.
Men hvis kunderne ikke kan komme igennem, så er der fra deres synspunkt vel ikke den store forskel på performance-problemer til nedbrud?
"Ja, når der er lange svartider så kan det virke for kunden som om det er nede, det vil være den naturlige opfattelse af det. Men sagen er, at vi ikke er nede – det kører bare i perioder ekstremt langsomt, og det har vi gjort noget ved, og fået optimeret. For langt de fleste kører det i øvrigt upåklageligt, og som det skal, igen,” siger Scannets direktør.
Hvad er ”langt de fleste”?
Jeg har ikke lige tallene på, hvor mange der er ramt lige nu, men det er kun en del af Scannet, den virtuelle del, der er ramt. Resten har kørt uden problemer,” siger han.
Men du ved ikke, hvor stor en del af jeres kunder, der er berørt af det her?
”Nej, det må jeg erkende,” siger Claus Lykke.
Han uddyber, at det er alle selskabets webhoteller og alt, hvad der måtte køre virtuelt, det har været berørt af performance-problemerne, men at alt andet har kørt upåklageligt.
Om årsagen til problemerne siger han, at det er naturligt at løbe ind i et loft for den serverkapacitet, der er til rådighed, hvis et af de sites, der er koblet på, oplever særlig tung trafik.
”På et eller andet tidspunkt så når man en øvre grænse, og så skal man køre videre med skalering og nogle parallelle systemer, og det er vi fuld gang med – og har været i gang med i hele perioden. Vi spreder det ud på flere systemer, så det giver os yderligere performance,” siger han.
Ifølge den senest aktuelle driftsmelding fra på Scannets hjemmeside er et stigende antal kunder nu tilbage ved normal drift. Scannet kan fortsat ikke give en tidshorisont for de resterende kunders systemer.
Scannet kalder sig Danmarks største kommercielle webhotel og domæneudbyder med mere end 60.000 domæner registreret og hostet.