Gå ind i en fysisk bankfilial uden personale og brug Dankort-automaten og et webcam til at få øjenkontakt med din bankrådgiver. Der bliver muligt med et nyt, elektronisk bank-koncept, der er udviklet af den danske iværksættervirksomhed MediaNet Scandinavia.
Idéen er at betjene bankkunderne elektronisk, uden at den personlige service går tabt. »Det handler om at bevare nærkontakten«, siger Poul Bundgaard fra MediaNet Scandinavia til Dagbladet Børsen.
Den interaktive bankterminal fungerer som en fuld web-bankløsning, og giver samtidig kunden mulighed for at føre en virtuel dialog med sin bankrådgiver. Dermed henvender løsningen sig især til at etablere filialer i yderområder og er allerede introduceret i Andelskassen i Skjern.
Forbrugerne kan også se frem til nye Dankort-automater med mulighed for at indsætte kontanter eller overføre penge til andre konti. Det bliver realiteter, når de første nye automater med Windows-platformen står klar inden årets udgang. Bankdatacentralerne BEC, Bankdata, Jyske Bank, SDC Udvikling og P/F Elektron har netop indgået en kontrakt om udskiftning af operativsystemet i omkring 1000 pengeautomater landet over.
Det nye system giver bankerne et utal af nye muligheder, eksempelvis talende automater, betaling af regninger eller salg af lottokuponer og billetter til kulturbegivenheder, men det bliver op til de enkelte banker at beslutte, i hvor høj grad de vil gøre brug af teknologiens muligheder. Desuden giver det nye system mulighed for individuelt tilpassede ydelser, hvor oplysninger på det enkelte hævekort giver adgang til større tegn på skærmen eller talemeddelelser. Denne funktion tiltaler især Forbrugerrådet.
»Jeg hilser individuelle forbrugerløsninger meget velkomment. Der har længe været behov for, at for eksempel synshandicappede lettere kan bruge pengeautomaterne«, siger økonom Morten Westergaard fra Forbrugerrådet til Dagbladet Børsen.