Som ComON kunne fortælle i fredags, så har Telia og en kunde i næsten to år diskuteret, hvem der skulle betale en enorm telefonregning, som opstod, da kunden mistede sin telefon.
Sagen blev afgjort ved Teleankenævnet, som fritog kunden for at betale mobiltyvens regning.
Men i fremtiden vil den samme situation med stor sandsynlighed ikke opstå, fordi branchen bliver tvunget til at indføre forbrugsgrænser.
Siden sagen begyndte i 2008 har Telia indført et dataloft, så der ikke kan bruges løs af spil-tjenester og andre indholdtakserede muligheder. I klagesagen lykkedes det en tyv at hente tjenester for over 8.000 kroner på fem timer. En regning som ejerne i nogle tilfælde kan risikere at hænge på.
Men Telia indførte en tjeneste med navnet Saldosikring i september 2009. Det betyder, at alle kunder automatisk har et forbrugsloft på indholdstakserede tjenester. Hvert døgn kan der højst bruges for 750 kroner. I løbet af en uge kan der maksimalt bruges 1500 kroner, og hver måned er loftet 2500 kroner.
Telia var først med forbrugsloftet, men alle danskere kan se frem til lignende begrænsninger. Forbrugerombudsmanden har bedt alle teleselskaber i Danmark om at aktivere lignende ordninger fra 1. september
Men i den aktuelle sag var der også et forbrugsloft på telefonopkald. Det havde dog ikke nogen effekt, da forbruget kun blev tjekket en gang i døgnet.
Kan man også omgå det nye loft ved at bruge et stort beløb inden for en kort tidsperiode?
”Nej, det kan ikke løbe løbsk, for forbruget registreres med det samme, så et køb af en indholdstakseret tjeneste kan ikke gå igennem, hvis man har ramt loftet,” fortæller Peter Krogsgaard, salg- og marketingdirektør hos Telia.
Selskabet har ikke har tal på, hvor mange gange blokeríngen bliver anvendt.