Den danske it-sektor er præget af overarbejde. En undersøgelse blandt 1221 af it-avisen ComONs læsere viser således, at 82 procent har arbejdet over inden for den seneste måned. Det skriver it-avisen ComON, som udkommer i dag.
»Det skyldes blandt andet at der er mange ildsjæle og unge mennesker i it-branchen, som ikke går så meget op i, om de arbejder mere, end de bliver betalt for,« siger Finn Hansen, sekretariatsleder i Sam-Data/HK.
Eva Birch Christensen, der er faglig sekretær i Prosa, mener, at det gratis overarbejde skal tilskrives de ansattes ansvarsfølelse.
»Det handler om, at folk føler, de har et vist ansvar overfor deres arbejde. For eksempel hvis man arbejder meget i netværk, eller hvis en ansat er klar over, at der sidder andre, der ikke kan komme videre med deres arbejde, før vedkommende gør sin opgave færdig,« siger hun og peger på, at mange it-ansatte er ansat uden kontrakt og derved uden et loft for, hvor mange timer, de må arbejde.
Hun understreger, at it-sektoren er særlig hårdt ramt af gratis overarbejde.
Kan spare ansatte væk
Eva Birch Christensen mener, at overarbejde på en arbejdsplads ligefrem kan betyde, at arbejdsgiveren slipper for at ansætte flere medarbejdere.
»Der er ingen tvivl om, at det sker allerede nu, og det er jo lettere at lade de ansatte arbejde over end at skulle lære en ny op,« siger hun.
Det er arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitetscenter, Steen Scheuer, enig i.
»Ja, det sker helt sikkert allerede, og det er specielt slemt i it-sektoren,« siger han og påpeger, at det skyldes det forholdsvist lave antal kollektive aftaler, der er på de danske it-arbejdspladser.
74 procent peger på at overarbejde er nødvendigt for at kunne overkomme arbejdsbyrden, mens 32 procent og 11 procent peger på henholdsvis arbejdsgiverens og kollegernes forventninger som forklaringen på overarbejdet.
Har du arbejdet over inden for den seneste måned? | |
Ja | 82 % |
Nej | 18 % |
1221 personer deltog i undersøgelsen. |