Klumme: Selvfølgelig er e-sport en sportsgren

Et OL i computerspil kan ligge få år ude i fremtiden, men det indebærer, at e-sporten i for eksempel Danmark anderkendes som sportsgren hurtigst muligt, siger folketingsmedlem Mogens Jensen i denne klumme.

Mens resten af verden spændt fulgte med i atleternes præstationer ved det traditionelle OL i Bejing, havde jeg fornøjelsen af at være til OL i cyberspace. Det lyder som en usandsynlig og fjern fremtidsvision, men i Korea er det den pure virkelighed. Her kæmper computerspilsatleter, der har samme status som filmstjerner, allerede i omfattende turneringer, der til finalekampe, kan mønstre over 100.000 tilskuere, foruden de millioner som følger kampene på TV.

Jeg troede, det var løgn, da jeg sammen med repræsentanter for eSport Danmark ankom til finalen i Pro-league, en af de største e-sportsturneringer, som årligt afvikles på den idylliske Gwanganri strand i Busan i det sydlige Korea.

Over 30.000 tilskuere sidder klar til at heppe på deres favorithold under hektisk ledelse af fan-forkvinder med trommer og fløjter. Publikum varmes op fra scenen, der er forsynet med 2 boxe, hvor de kæmpende spillere er placeret. Enorme storskærme viser, hvad der foregår både på scenen og i spillet, der i dette tilfælde er "Starcraft". Et spil hvor man kæmper om at etablere en tilstrækkelig stor hær til at bekæmpe hinanden.

Vi, der deltog fra europæiske lande, så på hinanden, og spurgte om vi også kommer til at opleve noget, der ligner dette Cyberspace-OL i Europa. Det var der ingen tvivl om, at vi vil. Udviklingen af e-sport går hurtigt i mange europæiske lande, og alene i Danmark er der nu etableret 8 e-sportsforeninger og 3 semiprofessionelle hold. Og som det for nyligt fremgik af Berlingske Business er der 17% af danskerne og hele 50% af de unge svarende til ca. 650.000 personer, der spiller on-linecomputerspil i Danmark.

Men der vil gå lang tid, før Europa når asiatisk niveau, hvis vi ikke anerkender e-sporten på linje med andre typer idræt.

Hvornår vågner Danmark op

De koreanske politikere har meget tidligt indset, at computerspil er fremtidens medie og konkurrencespil for de nye generationer og samtidig en kilde til indtjening og beskæftigelse. Kulturministeriet anvender årligt 75 mio. kr. til at understøtte spiludviklingen i landet og f.eks. uddanne spiludviklere og programmører, understøtte e-sportens organisering og arbejde for en sund spilkultur.

Spørgsmålet er, hvornår Danmark vågner op til dåd og imødekommer de kommende generationers behov?

Der er behov for at støtte et nationalt center for udvikling af computerspil, som foreslået af bl.a. den danske producentforening og filmskolen. Der er behov for at skabe bedre rammer for uddannelsen af programmører og animatorer, og der er behov for at styrke støtteordningen for produktion af computerspil. Endelig er der behov for at støtte den organiserede e-sport gennem hjælp til etablering af klubhuse og informationsaktiviteter overfor danskerne.

I den danske debat er der flere, der har givet udtryk for, at computerspil ikke kan betragtes som eller fungere som sport.

Det er jeg ikke enig i. Der er ikke mindre bevægelse i e-sporten end anerkendte sportsgrene som f.eks. petanque og dart, og de konkurrencemæssige elementer er fuldt ud på højde med f.eks. fodbold og golf.

Danmark stiftede den 10. august i år sammen med e-sportsforbund i Sydkorea, Vietnam, Taiwan, Østrig, Tyskland, Holland, Belgien, og Schweiz et internationalt e-sportsforbund. Danmark er altså i front på e-sportens internationale scene.

I Østrig har regeringen indledt et omfattende samarbejde med den østrigske e-sportsorganisation om organisering og oplysning omkring computerspil.

Nu er der behov for at e-sporten også herhjemme opnår officiel støtte og anerkendelse fra den danske regering.


___


Mogens Jensen er medlem af Folketinget og kulturordfører for Socialdemokraterne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering