Mens resten af verden spændt fulgte med i atleternes præstationer ved det traditionelle OL i Bejing, havde jeg fornøjelsen af at være til OL i cyberspace. Det lyder som en usandsynlig og fjern fremtidsvision, men i Korea er det den pure virkelighed. Her kæmper computerspilsatleter, der har samme status som filmstjerner, allerede i omfattende turneringer, der til finalekampe, kan mønstre over 100.000 tilskuere, foruden de millioner som følger kampene på TV.
Jeg troede, det var løgn, da jeg sammen med repræsentanter for eSport Danmark ankom til finalen i Pro-league, en af de største e-sportsturneringer, som årligt afvikles på den idylliske Gwanganri strand i Busan i det sydlige Korea.
Over 30.000 tilskuere sidder klar til at heppe på deres favorithold under hektisk ledelse af fan-forkvinder med trommer og fløjter. Publikum varmes op fra scenen, der er forsynet med 2 boxe, hvor de kæmpende spillere er placeret. Enorme storskærme viser, hvad der foregår både på scenen og i spillet, der i dette tilfælde er "Starcraft". Et spil hvor man kæmper om at etablere en tilstrækkelig stor hær til at bekæmpe hinanden.
Vi, der deltog fra europæiske lande, så på hinanden, og spurgte om vi også kommer til at opleve noget, der ligner dette Cyberspace-OL i Europa. Det var der ingen tvivl om, at vi vil. Udviklingen af e-sport går hurtigt i mange europæiske lande, og alene i Danmark er der nu etableret 8 e-sportsforeninger og 3 semiprofessionelle hold. Og som det for nyligt fremgik af Berlingske Business er der 17% af danskerne og hele 50% af de unge svarende til ca. 650.000 personer, der spiller on-linecomputerspil i Danmark.
Men der vil gå lang tid, før Europa når asiatisk niveau, hvis vi ikke anerkender e-sporten på linje med andre typer idræt.
Hvornår vågner Danmark op
De koreanske politikere har meget tidligt indset, at computerspil er fremtidens medie og konkurrencespil for de nye generationer og samtidig en kilde til indtjening og beskæftigelse. Kulturministeriet anvender årligt 75 mio. kr. til at understøtte spiludviklingen i landet og f.eks. uddanne spiludviklere og programmører, understøtte e-sportens organisering og arbejde for en sund spilkultur.
Spørgsmålet er, hvornår Danmark vågner op til dåd og imødekommer de kommende generationers behov?
Der er behov for at støtte et nationalt center for udvikling af computerspil, som foreslået af bl.a. den danske producentforening og filmskolen. Der er behov for at skabe bedre rammer for uddannelsen af programmører og animatorer, og der er behov for at styrke støtteordningen for produktion af computerspil. Endelig er der behov for at støtte den organiserede e-sport gennem hjælp til etablering af klubhuse og informationsaktiviteter overfor danskerne.
I den danske debat er der flere, der har givet udtryk for, at computerspil ikke kan betragtes som eller fungere som sport.
Det er jeg ikke enig i. Der er ikke mindre bevægelse i e-sporten end anerkendte sportsgrene som f.eks. petanque og dart, og de konkurrencemæssige elementer er fuldt ud på højde med f.eks. fodbold og golf.
Danmark stiftede den 10. august i år sammen med e-sportsforbund i Sydkorea, Vietnam, Taiwan, Østrig, Tyskland, Holland, Belgien, og Schweiz et internationalt e-sportsforbund. Danmark er altså i front på e-sportens internationale scene.
I Østrig har regeringen indledt et omfattende samarbejde med den østrigske e-sportsorganisation om organisering og oplysning omkring computerspil.
Nu er der behov for at e-sporten også herhjemme opnår officiel støtte og anerkendelse fra den danske regering.
___
Mogens Jensen er medlem af Folketinget og kulturordfører for Socialdemokraterne.