Klumme: Selvfølgelig er e-sport en sportsgren

Et OL i computerspil kan ligge få år ude i fremtiden, men det indebærer, at e-sporten i for eksempel Danmark anderkendes som sportsgren hurtigst muligt, siger folketingsmedlem Mogens Jensen i denne klumme.

Mens resten af verden spændt fulgte med i atleternes præstationer ved det traditionelle OL i Bejing, havde jeg fornøjelsen af at være til OL i cyberspace. Det lyder som en usandsynlig og fjern fremtidsvision, men i Korea er det den pure virkelighed. Her kæmper computerspilsatleter, der har samme status som filmstjerner, allerede i omfattende turneringer, der til finalekampe, kan mønstre over 100.000 tilskuere, foruden de millioner som følger kampene på TV.

Jeg troede, det var løgn, da jeg sammen med repræsentanter for eSport Danmark ankom til finalen i Pro-league, en af de største e-sportsturneringer, som årligt afvikles på den idylliske Gwanganri strand i Busan i det sydlige Korea.

Over 30.000 tilskuere sidder klar til at heppe på deres favorithold under hektisk ledelse af fan-forkvinder med trommer og fløjter. Publikum varmes op fra scenen, der er forsynet med 2 boxe, hvor de kæmpende spillere er placeret. Enorme storskærme viser, hvad der foregår både på scenen og i spillet, der i dette tilfælde er "Starcraft". Et spil hvor man kæmper om at etablere en tilstrækkelig stor hær til at bekæmpe hinanden.

Vi, der deltog fra europæiske lande, så på hinanden, og spurgte om vi også kommer til at opleve noget, der ligner dette Cyberspace-OL i Europa. Det var der ingen tvivl om, at vi vil. Udviklingen af e-sport går hurtigt i mange europæiske lande, og alene i Danmark er der nu etableret 8 e-sportsforeninger og 3 semiprofessionelle hold. Og som det for nyligt fremgik af Berlingske Business er der 17% af danskerne og hele 50% af de unge svarende til ca. 650.000 personer, der spiller on-linecomputerspil i Danmark.

Men der vil gå lang tid, før Europa når asiatisk niveau, hvis vi ikke anerkender e-sporten på linje med andre typer idræt.

Hvornår vågner Danmark op

De koreanske politikere har meget tidligt indset, at computerspil er fremtidens medie og konkurrencespil for de nye generationer og samtidig en kilde til indtjening og beskæftigelse. Kulturministeriet anvender årligt 75 mio. kr. til at understøtte spiludviklingen i landet og f.eks. uddanne spiludviklere og programmører, understøtte e-sportens organisering og arbejde for en sund spilkultur.

Spørgsmålet er, hvornår Danmark vågner op til dåd og imødekommer de kommende generationers behov?

Der er behov for at støtte et nationalt center for udvikling af computerspil, som foreslået af bl.a. den danske producentforening og filmskolen. Der er behov for at skabe bedre rammer for uddannelsen af programmører og animatorer, og der er behov for at styrke støtteordningen for produktion af computerspil. Endelig er der behov for at støtte den organiserede e-sport gennem hjælp til etablering af klubhuse og informationsaktiviteter overfor danskerne.

I den danske debat er der flere, der har givet udtryk for, at computerspil ikke kan betragtes som eller fungere som sport.

Det er jeg ikke enig i. Der er ikke mindre bevægelse i e-sporten end anerkendte sportsgrene som f.eks. petanque og dart, og de konkurrencemæssige elementer er fuldt ud på højde med f.eks. fodbold og golf.

Danmark stiftede den 10. august i år sammen med e-sportsforbund i Sydkorea, Vietnam, Taiwan, Østrig, Tyskland, Holland, Belgien, og Schweiz et internationalt e-sportsforbund. Danmark er altså i front på e-sportens internationale scene.

I Østrig har regeringen indledt et omfattende samarbejde med den østrigske e-sportsorganisation om organisering og oplysning omkring computerspil.

Nu er der behov for at e-sporten også herhjemme opnår officiel støtte og anerkendelse fra den danske regering.


___


Mogens Jensen er medlem af Folketinget og kulturordfører for Socialdemokraterne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere