UBS-bankens Heather Bellini, der er analytiker på Wall Street, har i følge Bloombaerg News sænket forventningerne til Microsofts indtjening på Vista. Årsagen er softwarevirksomhedens planlagte rabatstrategi på Vista-lanceringen.
Microsofts nye styresystem skulle oprindeligt have ramt butikkerne inden julesalget gik i gang, men Microsoft har gentagne gange udsat lanceringen af Vista.
For at redde julesalget vil Microsoft derfor uddele kuponer, der giver en gratis eller billig opgradering af styresystemerne i de købte pc'er til Vista. Det betyder at kunderne kan opgradere, når Vista kommer på markedet i 1. kvartal 2007. Det skriver af CRN's amerikanske søsterblad.
Heather Bellini forventer, at kuponprogrammet vil koste Microsoft op mod 600 millioner dollar, svarende til 3,5 milliarder kroner.
En analytiker fra Goldman Sachs skyder tabet til at komme til at ligge mellem en halv og en hel milliard dollar.
Microsoft Danmark har endnu ikke afgjort, om virksomheden vil lave et kupontilbud rettet mod de danske forbrugere.