B&O har forpasset en historisk chance for at vinde kampen om dagligstuen.
I stedet for at overføre sin designekspertise til fladskærme og mp3-anlæg, har Struer-virksomheden nølet og ladet tyske Löewe overtage high-end markedet, mens blandt andre koreanske Samsung har udkonkurreret B&O på design til en billigere pris.
Formentlig derfor styrtdykker B&Os omsætning. Det afslører halvårsregnskabet der netop er blevet offentliggjort. B&O har tabt en milliard i omsætning og kommer ud af halvåret med et minus på 205 millioner kroner. Ledelsen skylder selv skylden på finanskrisen.
Men det afviser B&Os tidligere direktør Lars Kirstein som en belejlig undskyldning. Kort inden jul blev vanskelighederne i B&O bekræftet og i den forbindelse skrev Lars Kirsten på sin blog:
"Krisen er ikke skyld i B&O's mega udfordringer. Krisen har blot forstærket den sygdom som allerede havde taget i B&O! I mit sind er der ingen tvivl. Bestyrelsen med Jørgen Worning i spidsen har fuldstændig misfortolket den udvikling, som har stået på i syv - otte år, og som Apple i bund og grund startede," skriver Lars Kirstein.
Han mener, at kunderne i de seneste 10 år er blevet langt mere teknologibevidste, og derfor bliver B&O simpelthen nødt til at oppe sig gevaldigt.
"Teknologisk er konkurrenterne foran B&O - ofte med fokus på andre teknologiområder, som B&O lidt arrogant vælger at se bort fra under sloganet - "Vi ved bedre og træffer den beslutning for forbrugeren". Hvor kunderne for 10 år siden ikke var specielt teknologitunge og blot ønskede en nem betjening (Beo4) og elegant integration (BeoLink) og et lækkert design (dyre materialer), så er B&O-kunden i dag langt mere opdateret på den seneste teknologi (Apple og IT-indflydelsen) og stiller krav om, at B&O som global A/V fyrtårn skal sætte dagsorden på flere områder og ikke kun på design," skriver han.
Han mener, at Bang & Olufsen bliver nødt til at lancere et konkurrencedygtigt tv, der er lækkert designet og rimeligt prissat. Når først man har erobret stuens vigtigste plads, er det langt nemmere at sælge konvergensprodukter som højtalere og linkstationer. Og slutter sin blog med at citere Winston Churchill, med henvisning til en handlingslammet bestyrelse hos B&O:
"Aldrig har så få mennesker ødelagt så megen værdi på så kort tid."
Ledelsen i Bang & Olufsen forsøger at klare sig gennem med en aktieemission, som de forventer at få 400 millioner kroner ud af.