B&O er i kæmpe minus - eksdirektør kalder ledelsen arrogant

Bang & Olufsen har mistet 1,1 milliard i omsætning på et år og har på et halvt år fået et minus på 205 millioner kroner. Tidligere topchef kalder ledelsen arrogant og bedrevidende.

B&O har forpasset en historisk chance for at vinde kampen om dagligstuen.

I stedet for at overføre sin designekspertise til fladskærme og mp3-anlæg, har Struer-virksomheden nølet og ladet tyske Löewe overtage high-end markedet, mens blandt andre koreanske Samsung har udkonkurreret B&O på design til en billigere pris.

Formentlig derfor styrtdykker B&Os omsætning. Det afslører halvårsregnskabet der netop er blevet offentliggjort. B&O har tabt en milliard i omsætning og kommer ud af halvåret med et minus på 205 millioner kroner. Ledelsen skylder selv skylden på finanskrisen.

Men det afviser B&Os tidligere direktør Lars Kirstein som en belejlig undskyldning. Kort inden jul blev vanskelighederne i B&O bekræftet og i den forbindelse skrev Lars Kirsten på sin blog:

"Krisen er ikke skyld i B&O's mega udfordringer. Krisen har blot forstærket den sygdom som allerede havde taget i B&O! I mit sind er der ingen tvivl. Bestyrelsen med Jørgen Worning i spidsen har fuldstændig misfortolket den udvikling, som har stået på i syv - otte år, og som Apple i bund og grund startede," skriver Lars Kirstein.

Han mener, at kunderne i de seneste 10 år er blevet langt mere teknologibevidste, og derfor bliver B&O simpelthen nødt til at oppe sig gevaldigt.

"Teknologisk er konkurrenterne foran B&O - ofte med fokus på andre teknologiområder, som B&O lidt arrogant vælger at se bort fra under sloganet - "Vi ved bedre og træffer den beslutning for forbrugeren". Hvor kunderne for 10 år siden ikke var specielt teknologitunge og blot ønskede en nem betjening (Beo4) og elegant integration (BeoLink) og et lækkert design (dyre materialer), så er B&O-kunden i dag langt mere opdateret på den seneste teknologi (Apple og IT-indflydelsen) og stiller krav om, at B&O som global A/V fyrtårn skal sætte dagsorden på flere områder og ikke kun på design," skriver han.

Han mener, at Bang & Olufsen bliver nødt til at lancere et konkurrencedygtigt tv, der er lækkert designet og rimeligt prissat. Når først man har erobret stuens vigtigste plads, er det langt nemmere at sælge konvergensprodukter som højtalere og linkstationer. Og slutter sin blog med at citere Winston Churchill, med henvisning til en handlingslammet bestyrelse hos B&O:

"Aldrig har så få mennesker ødelagt så megen værdi på så kort tid."

Ledelsen i Bang & Olufsen forsøger at klare sig gennem med en aktieemission, som de forventer at få 400 millioner kroner ud af.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere