25 millioner kroner i omsætning i januar 2003. Det giver 300 mio. kr. på et år, men Telmores direktør Frank Rasmussen tør godt love, at han regner med, at virksomheden når en omsætning på en halv mia. kr. i år på e-handel. Men allerede i dag er Telmore dansk e-handels største virksomhed. I sidste uges udgave af ComON kunne vi afsløre, at Telmore står for en tredjedel af alt e-handel i Danmark.
Men ifølge FDIH - Foreningen for Dansk Internethandel - skulle blandt andet Brugsen have en større omsætning på e-handel. Det afviser Telmore og afslører virksomhedens omsætning sidste år.
»Vi har haft en omsætning på 176 millioner kroner, og vi har en vækst på ti pct. om måneden. Det er ikke for at male alt lyserødt, men med sådan en vækst regner jeg med, at vi når den halve milliard i år«, siger Frank Rasmussen, direktør i Telmore og forklarer:
»Men vi er allerede de største indenfor e-handel i Danmark. Jeg forestiller mig, at FDIH mener, at det er et problem, at vi har 40 procent af transaktionerne på nettet. Der er 2500 e-virksomheder i Danmark, og derfor er det jo tydeligt, at det går rigtigt godt for os og mindre godt for de resterende virksomheder. Det er måske ikke det mest charmerende billede af dansk e-handel«.
FDIHs formand Gert Birnbacher, der i sidste uge udtalte til ComON, at f.eks. Brugsen med en omsætning på 100 mio. kr. er større en Telmore, beklager fejlen.
»Jeg glæder mig over, at jeg har taget fejl. Det er glædeligt for e-handelen, at det går så godt for Telmore. Vi vil meget gerne indgå i et tættere samarbejde med Telmore, og jeg mener stadig ikke, at det er et problem, at de er så store og har en stor andel af e-handelen,« siger Gert Birnbacher.
»Det er kun positivt, at det går så godt for Telmore. Succesen er dem vel ondt, fordi de har formået at ramme et marked for taletid, som sælger godt på nettet,« forklarer Birnbacher til ComON.
Telmore vil gerne indgå i et samarbejde med FDIH, men har ikke hidtil fornemmet, at foreningen har anerkendt virksomhedens succes.
»Vi er det synlige bevis på en rigtig god succeshistorie. Men samtidig er vi også et bevis på, at det går skidt for meget af den øvrige e-handel i Danmark. FDIH er godt klar over, at nettet er et fantastisk redskab, når man skal sælge services. Det er det vi har vist, så FDIH kunne bruge vores succes som udgangspunkt til at vise, at der er plads til nye e-succeser, hvis man blot sælger det rette produkt«, siger Frank Rasmussen.