Kender du Zappan eller Propotax? Ikke? Så skyldes det nok, at produkterne endnu ikke er opfundet.
Eller rettere sagt: endnu har ingen registreret disse ord som varemærker. Et varemærke er navnet på
et produkt eller en serie af produkter, som skal indpræges hos kunderne. Windows er eksempelvis et
varemærke registreret hos Microsoft, hvilket forhindrer, at andre udsender produkter, der kan
forveksles med det kendte styresystem. Et varemærke vil ofte være et fantasinavn, et originelt ord,
man behøver blot tænke på Tele Danmarks Internet-produkter Opasia og Adazio. Man vælger
sådanne navne, fordi de lyder godt og signalerer til kunderne, at her er der tale om noget nyt.
Men hvordan finder producenten ud af, om varemærket allerede er i brug? Det nytter jo nok ikke ret
meget at bestille flere hundrede produktkataloger og bladre gennem dem. Man kan sagtens bruge et
varemærke uden at registrere det, hvilket ellers kun koster 1.950,- hos Patentdirektoratet, men man
risikerer, at andre firmaer, der anvender det samme produktnavn, gør indsigelse og kræver
markedsføringen stoppet. Det kan derfor være smart at foretage en undersøgelse af, om varemærket
allerede er i brug, inden man begynder på en massiv reklamekampagne med denne
produktbetegnelse. Patentdirektoratet kan foretage en sådan "kollisionsundersøgelse for varemærker",
men det kan koste flere tusinde kroner, og dækker kun Danmark, hvilket jo ikke rækker, hvis man
påtænker at ekspandere til andre lande.
Løsningen i den digitale tidsalder er selvfølgelig at anvende Internet, nærmere bestemt de mange
søgemaskiner og elektroniske produktfortegnelser, der findes på nettet. En søgemaskine som Alta
Vista leverer i løbet af få sekunder og ganske gratis en ubarmhjertig og reel oversigt over, hvor et
bestemt varemærke allerede finder anvendelse. Det har ikke blot den fordel, at man straks kan se, om
det unikke navn man har fundet på måske slet ikke er så unikt, men kan også afsløre, om ordet
måske betyder "djævel" på swahili eller på andre måder kan vække uheldige associationer. Man
behøver blot tænke på McDonald's, der stort set retsforfølger alle, som medtager Mc i deres firma-
eller produktnavne.
Hvor skal man så søge på Internet, hvis man ønsker at komme på sporet af konkurrenternes
varemærker? Det bedste bud for danske varemærker er Jubii (www.jubii.dk), Yahoo
(www.yahoo.dk) og den nye tjeneste 118 (www.118.dk). Hvis man ikke finder noget her
kan man sprede sin søgning til de internationale søgemaskiner, der også kan have indekseret danske
sider, som ikke er blevet medtaget i de to ovennævnte maskiner. De bedste søgemaskiner er HotBot
(www.hotbot.com), Excite (www.excite.com), Lycos (www.lycos.com) og altså
Alta Vista (www.altavista.digital.com).
Og hvad fortæller Alta Vista? Ingen har endnu tænkt på at kalde deres fantastiske nye produkt for
Zappan eller Propotax. Hvad venter du på, kære danske erhvervsdrivende?