Digitale varemærker

Kender du Zappan eller Propotax? Ikke? Så skyldes det nok, at produkterne endnu ikke er opfundet.
Eller rettere sagt: endnu har ingen registreret disse ord som varemærker. Et varemærke er navnet på
et produkt eller en serie af produkter, som skal indpræges hos kunderne. Windows er eksempelvis et
varemærke registreret hos Microsoft, hvilket forhindrer, at andre udsender produkter, der kan
forveksles med det kendte styresystem. Et varemærke vil ofte være et fantasinavn, et originelt ord,
man behøver blot tænke på Tele Danmarks Internet-produkter Opasia og Adazio. Man vælger
sådanne navne, fordi de lyder godt og signalerer til kunderne, at her er der tale om noget nyt.


Men hvordan finder producenten ud af, om varemærket allerede er i brug? Det nytter jo nok ikke ret
meget at bestille flere hundrede produktkataloger og bladre gennem dem. Man kan sagtens bruge et
varemærke uden at registrere det, hvilket ellers kun koster 1.950,- hos Patentdirektoratet, men man
risikerer, at andre firmaer, der anvender det samme produktnavn, gør indsigelse og kræver
markedsføringen stoppet. Det kan derfor være smart at foretage en undersøgelse af, om varemærket
allerede er i brug, inden man begynder på en massiv reklamekampagne med denne
produktbetegnelse. Patentdirektoratet kan foretage en sådan "kollisionsundersøgelse for varemærker",
men det kan koste flere tusinde kroner, og dækker kun Danmark, hvilket jo ikke rækker, hvis man
påtænker at ekspandere til andre lande.


Løsningen i den digitale tidsalder er selvfølgelig at anvende Internet, nærmere bestemt de mange
søgemaskiner og elektroniske produktfortegnelser, der findes på nettet. En søgemaskine som Alta
Vista leverer i løbet af få sekunder og ganske gratis en ubarmhjertig og reel oversigt over, hvor et
bestemt varemærke allerede finder anvendelse. Det har ikke blot den fordel, at man straks kan se, om
det unikke navn man har fundet på måske slet ikke er så unikt, men kan også afsløre, om ordet
måske betyder "djævel" på swahili eller på andre måder kan vække uheldige associationer. Man
behøver blot tænke på McDonald's, der stort set retsforfølger alle, som medtager Mc i deres firma-
eller produktnavne.


Hvor skal man så søge på Internet, hvis man ønsker at komme på sporet af konkurrenternes
varemærker? Det bedste bud for danske varemærker er Jubii (www.jubii.dk), Yahoo
(www.yahoo.dk) og den nye tjeneste 118 (www.118.dk). Hvis man ikke finder noget her
kan man sprede sin søgning til de internationale søgemaskiner, der også kan have indekseret danske
sider, som ikke er blevet medtaget i de to ovennævnte maskiner. De bedste søgemaskiner er HotBot
(www.hotbot.com), Excite (www.excite.com), Lycos (www.lycos.com) og altså
Alta Vista (www.altavista.digital.com).


Og hvad fortæller Alta Vista? Ingen har endnu tænkt på at kalde deres fantastiske nye produkt for
Zappan eller Propotax. Hvad venter du på, kære danske erhvervsdrivende?




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Jobindex Media A/S
    Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

    De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

    12. november 2024 | Læs mere


    Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

    I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

    13. november 2024 | Læs mere


    Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

    I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

    21. november 2024 | Læs mere