Forklaringen er, at overproduktionen i Østen er blevet forstærket. Ifølge DigiTimes vil den i andet halvår ligge på mellem 5 og 8 procent.
Analysevirksomheden DisplaySearch har sænket forventningerne til den globale forsendelse af TFT-skærme i andet halvår fra 141 millioner enheder til 136 millioner enheder. Det skyldes blandt andet, at en forventet vækst i tredje kvartal ser ud til at fordampe op i den blå luft. Tredje kvartal ventes at ende på samme niveau som andet kvartal.
Østens producenter oplever allerede nu, at salgsprisen på LCD-paneler ligger på niveau med produktionsprisen. Dette prisfald er endnu ikke slået igennem i distributionskanalen, men de lavere priser vil nå ud til forbrugerne i september og oktober.
»Vi vil se et lille prisfald på mærkevarer i september. Men hvis overproduktionen fortsætter, kommer der mere drastiske prisfald fra oktober,« forklarer Samsungs ansvarlige for det danske TFT-salg, Henrik Lehd.
Han forklarer, at prisfaldet først vil slå igennem på ikke-mærkevarer, mens mærkevareproducenterne vil følge efter lidt senere, fordi de har store lagre, som først skal realiseres.
På længere sigt er prisfaldet dog en fordel for mærkevare-producenterne, vurderer Henrik Lehd. For når først prisfaldet slår igennem, vil den merpris, man skal give for en mærkevare, blive lavere.
»Jeg ser fremt til prisfaldet. For det vil sætte kraftigt skub i salget af flade skærme. Den store revolution på tv-markedet er jo udeblevet, men med det kommende prisfald vil der ske noget. Måske kan det blive gennembruddet for LCD-fjernsynet,« siger han.