Koks med heavy-rocken får Billetlugen til at outsource

Tusindvis af danske AC/DC-fans kunne ikke få billetter, da deres yndlingsmetalorkester efter 12 års pause kom til landet. Miseren skyldes en banal fejl-opsætning af en firewall hos Billetlugen, og nu får sagen konsekvenser.

"Fuck Billetlugen", "Jeg Hader Billetlugen," og "Nu må Billetlugen tage sig sammen" er kun tre eksempler på Facebook-grupper, der er opstået efter den 17. december - datoen, hvor billetter til rockgruppen AC/DCs koncert i Parken til sommer blev sat til salg. I alt findes der i skrivende stund 26 hadegrupper med budskaber som førnævnte på Facebook.

Årsagen til den højrøstede utilfredshed blandt de ellers så frimodige metal-fans skal findes i en firewall opstillet hos Billetlugen A/S.

Mange af metalgruppens trofaste tilhængere var i den uheldige situation, at de trods vedvarende og ihærdige forsøg på at købe billetter konstant blev afvist hos Billetlugen.

Selskabet bag Billetlugen har ellers investeret et betragteligt to-cifret million-beløb i udstyr med load ballancing, der nok skulle kunne tåle de over 100.000 samtidige brugere, som stærkstrøms-koncerten medførte, uden at gå i selvsving.

At systemet alligevel gik i knæ, skyldes en banal fejl i Billetluges netværk, nærmere betegnet i opsætningen af føromtalte firewall. Det oplyser Billetlugens direktør Jeppe Jensen til ComON.

»Det er to år siden, vi sidst har haft den slags problemer, og vi har gjort en stor indsat med udbygning af systemet for at sikre, at det kunne klare store belastninger. Derfor er det meget utilfredsstillende, når det her sker,« siger han.

Jeppe Jensen forklarer, at man først antog, at Billetlugen var udsat for et DDOS-angreb, fordi systemet viste præcis samme tegn på overbelastning, som et Denial Of Service-angreb ville medføre.

Forleden kunne man imidlertid afslutte en teknisk undersøgelse, der konkluderede, at det var Billetlugens egen fejl-opsætning af en firewall, der var årsag til problemerne.

»Systemet klarede sådan set belastningen, for der var ikke tale om nedbrud. Men takket være netværksfejlen blev ekspeditionen så langsom, at den nærmest gik i stå. Det havde igen den konsekvens, at der ikke kunne være så mange samtidige brugere - og mange, der prøvede at komme på, blev afvist,« fortæller Billetlugens direktør.

Billetlugen ønsker ikke at oplyse mere præcise tal for, hvor mange rock-glade danskere, der på én gang forsøgte at erhverve sig billetter til liveudførelsen af "Highway to Hell" og andre hits, men man vurderer, at tallet må have været "langt over 100.000".

Den for kunderne meget lidt rockende billet-oplevelse afstedkommer en stærkt usikker fremtid for firmaets netværksadministrator, for Billetlugen vil ikke længere selv stå for driften af sit netværk.

»Vi må erkende, at ansvaret for fejlen ligger hos selv. Derfor har jeg taget den beslutning, at netværksdriften må kunne gøres bedre af andre, og derfor outsourcer vi nu driften til et eksternt firma,« fortæller direktøren.

Jeppe Jensen erkender, at Billetlugens møde med det oprindeligt australske rockorkester, hvis fødsel daterer sig helt tilbage til mainframens tidsalder - 1973 - har kostet Billetlugen nogle skrammer på imagefronten. For at kunne binde an med lignende store arrangementer i fremtiden uden frygt for kollaps vil Billetlugen i løbet af det kommende år gennemføre flere tekniske og organisatoriske ændringer, som skal sikre strømtilførslen uanset mængden og lydtrykket hos publikum.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere