Fronterne mellem Blu-ray og HD DVD bliver trukket endnu skarpere op, efter at videokæden Blockbuster har valgt at udvide udlejning af Blu-ray-film til 1700 af kædens amerikanske butikker.
En talsmand fra Blockbuster fortæller, at kunderne i større stil foretrækker Blu-ray frem for HD DVD i de 250 af kædens butikker, hvor det er muligt at leje begge formater.
»Kunderne har med deres valg sendt et klart signal, som vi ikke kan ignorere,« siger Matthew Smith, som er vicepræsident i videokædens amerikanske marketingsafdeling.
Men det er ikke alene kundernes udlejningsvaner, som har gjort udslaget til fordel for Blu-ray. Langt de fleste filmproducenter med undtagelse af Univesal Pictures har satset på Blu-ray. Og det har også gjort et indtryk på videokædens satsning på Blu-ray.
Men indtil videre forsætter 250 af Blockbusters butikker i USA med at tilbyde udlejning af HD DVD-film.
Blockbuster har omtrent 8.000 butikker på verdensplan.