ERP/CRM: Halvdelen af alle CRM-systemer er fiaskoer

Der er for få fælles interesser i at gennemføre et CRM-projekt, når både kunden, producenten og konsulenten er involveret.

For mange CRM-projekter kuldsejler af den simple grund, at der er for mange kokke om maden. I en nylig undersøgelse af det nordiske CRM-marked konkluderer analyseinstituttet IDC, at omtrent halvdelen af de virksomheder, der har forsøgt sig med CRM, betragter projektet som mislykket. Michael Leander Nielsen, der gennem ti år har fået erfaringer med både producentsiden og kundesiden af CRM-verdenen, er enig.

I branchens typiske struktur, hvor systemproducenter og konsulenter arbejder sammen med kunden om at implementere de relativt komplekse løsninger, er for meget ofte overladt til tilfældighederne, mener Michael Leander Nielsen, som selv i dag bruger sine erfaringer til at hjælpe virksomheder på rette kurs med kundestrategi over for CRM i sin virksomhed, Leandersen & Co.

Det er de modsatrettede interesser hos producenten, som vil sælge sit system hurtigst muligt, og konsulenten, der vil implementere det så omhyggeligt som muligt, der ofte betyder at kunden ender med et dårligt produkt. Ifølge Michael Leander Nielsen kan det problem kun løses på én måde.

»Virksomhederne skal tage ansvar for deres kundestrategi. CRM-værktøjerne understøtter kundestrategien. Konsulenter og andre kan bidrage med værktøjer, der kan hjælpe virksomheder til at få tidligere udbytte af fordelene ved investering i kundestrategien/CRM. Men det er hverken konsulenter eller softwareproducenter og deres forhandlere, der skal eje processen,« udtaler han.

Ifølge Michael Leander Nielsen skal man vide, hvilken slags projekt og system, man går efter.

»Virksomhederne skal vænne sig til ikke at gabe overfor meget ad gangen. Det er væsentligt at tænke stort, og at tænke tanken til ende. Men det betaler sig at sikre at man rent faktisk kan magte at eksekvere på planerne. I den ene ende har vi SuperOffice, der er et godt eksempel på et værktøj med lav indlæringstærskel og omgående udbytte. I den anden ende af CRM-skalaen er der blandt andet Siebel, som kan understøtte alle forretningskritiske processer, men hvor udbyttet kommer i bidder over en årrække,« fortæller han.

Den trykte udgave af ComON har i denne uge fokus på ERP- og CRM-systemer.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

ITSM-koordinator

Dansk Sygeplejeråd

IT-teknisk medarbejder
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere