Fysisk spam i form af lokalaviser og reklamekataloger kan fra næste år holdes fra døren af et Nej Tak til reklamer klistermærke. Forbrugerrådet og forbrugerombudsmanden har overtalt distributørerne til at respektere de højtråbende klistermærker.
Det kan sætte gang i annoncering på nettet. Christian Peytz, der er formand for FDIM, mener, det kan føre til at flere forbugere åbner deres indbakker for reklamekataloger.
"Nu begynder vilkårerne i den digitale og analoge verden at nærme sig hinanden. Direct marketing på mail kræver en direkte tilladelse fra forbrugeren, men hvis for eksempel supermarkedskæder som Coop opruster med gode tilbud, kan det føre til at flere accepterer katalogerne i deres indbakke," siger han.
Hos Coop går tendensen allerede i retning af online annoncering. Coop står bag Brugsen, Irma og Kvickly.
"I København har 20 procent Reklamer Nej Tak mærker på døren, så byen er nærmest lukket land for os. Derfor opruster vi på nettet med vores hjemmeside og annoncemails. elektronisk markedsføring er en effektiv og billig annonceform," siger Jens Juul Nielsen, der er Coops talsmand.
Christian Peytz tror at klistermærket vil føre til en generel revurdering af, hvordan reklamekronerne skal bruges fremover.