Buena Vista Home Entertainment, Disney's afdeling for lejefilm, præsenterede i efteråret markedet for en ny type selvdestruerende udlejningsfilm, EZ-D.
En kemisk proces forårsager, at diskene kun kan afspilles i op til 48 timer, efter at de er taget ud af indpakningen. Disken er rød, når indpakningen åbnes, men ved kontakt med ilt opstår en proces, der forårsager, at disken efterhånden skifter farve til sort. Samtidig kan disken ikke længere aflæses af DVD-afspilleren.
Fire amerikanske stater har i den seneste måned fungeret som testmarked for de nye udlejningsfilm, men en undersøgelse viser, at diskene ikke sælger ret godt.
»Der er ikke solgt ret mange af dem, til trods for at de har fået bedste placering lige ved kasserne,« oplyser Tom Mullen, indehaver af Cub Foods.
Cub Foods sælger diskene for 7 dollars pr. stk. (ca. 45 kr.). Prisen er sandsynligvis årsagen til det svigtende salg af EZ-D-diske. Kunderne kan leje de samme film for 2 dollars andre steder.
Selv om kunderne returnerer en lejet DVD-film for sent, og skal betale 2 dollars i bøde, er der stadig stor prisforskel mellem EZ-D-diske og øvrige udlejningsdiske.
Andre mener, at problemet skyldes, at der udbydes for få titler på EZ-D.
Den indlysende fordel og det mest brugte salgsargument for at købe de nye diske er, at kunderne ikke skal returnere disken tilbage til udlejeren inden for et bestemt tidsrum, hvilket giver kunderne en høj grad af fleksibilitet.
Miljøgrupper har protesteret mod produktet, siden det blev lanceret, og har arrangeret protestaktioner mod salg af diskene.