Sonofon kæmper med næb og klør for at holde fast konkurrenterne på det danske telemarked. Indtjeningen falder drastisk i takt med at markedsandelene skifter hænder, og Sonofon presses især af TDC og Telia, skriver Jyllands-Posten.
Telenors indtjening i Sonofon ligger langt under indtjeningen på Telenors øvrige mobiltelefoniforretning. I tredje kvartal 2004 udgjorde indtjeningen på Telenors samlede mobilforretning 36,1 procent af omsætningen, mens Sonofon blot havde 20,1 procent.
Sonofon har nemlig ikke formået at finde fodfæste på markedet for lavpristelefoni trods købet af CBB i april. Fungerende administrerende direktør i Sonofon, Jan Edvard Thygesen, mener, at det især er mobiltelefoni solgt via internettet, der truer Sonofon.
Med til historien hører også, at mens TDC var hurtigt ude med en konkurrent til lavprisselskaberne i 2002, nemlig discountselskabet TDC Mixit, lancerede Sonofon først et lavprisselskab Selvhenter året efter. Sonofon var for sent ude og blev overhalet af stort set samtlige konkurrenter.
Presset
Jan Edvard Thygesen er skuffet over resultatet, og han tvivler på, at Sonofon kan nå Telenors indtjeningsgennemsnit, skriver Jyllandsposten. Regulering og konkurrence på det danske telemarked presser nemlig mobilselskaberne på indtjeningen.
Jan Edvard Thygesen er dog optimist.
»Vi tror på, at det danske telemarked fremover vil opleve en trend i retning af, at kunderne skifter fastnettelefoni ud med mobiltelefoni, og dermed vokser vores mulighed for at øge indtjeningen. Samtidig tror vi, at mobilselskabernes villighed til at yde støtte til mobiltelefoner vil lægge sig på et niveau, der skaber mulighed for at få en fornuftig forretning ud af nye kunder,« siger han.
Telenor betalte i 2000 16 milliarder kroner for Sonofon, og siden har selskabet samlet set blot præsteret et overskud på 51 millioner. I 2003 fik Sonofon et underskud på 73 millioner.