I 2008 købte den amerikanske underholdningsgigant AOL den engelske nettjeneste Bebo for cirka 850 millioner dollar. Det svarer til over fire milliarder kroner. Men der var tale om en rigtig dårlig handel.
Bebo skal nemlig lukkes. Det oplyser AOL i sit årsregnskab.
Bebo har ellers været et populært netsted for især britiske unge. Ifølge Bebos egne tal var der på et tidspunkt 40 millioner brugere fordelt over hele verden, men AOL må erkende, at firmaet aldrig har formået at tjene penge på sit milliardkøb. Og derfor kan en lukning være meget nær.
I regnskabet står der, at man vil forsøge at sælge Bebo, men hvis der ikke er fundet interesserede købere inden udgangen af maj, så lukker tjenesten simpelthen ned.
I sine bestræbelser på at finde indtægter har Bebo gennem tiden prøvet mange forskellige ting. Bebo Music var et forsøg på at stjæle markedsandele fra MySpace ved at lade musikere oprette profiler med mulighed for at streame musik. I 2007 kom Bebo Authors hvor forfattere kunne lægge smagsprøver på bøger op som lokkemad. Bebo har også tilbudt en åben platform, så andre sider kunne integrere deres indhold på Bebo-sider. Men den tjeneste har for eksempel Facebook haft betydeligt større succes med via Facebook Connect.
Og AOL giver netop Facebook og MySpace skylden for den kommende lukning. Konkurrencen har været for stærk.
"Bebo er desværre et forretningsområde, der har været på tilbagegang, og derfor vil det kræve betydelige investeringer at blive i stand til at konkurrere med de andre stærke sociale netværk," skrev firmaet til sine ansatte.
"AOL er ikke længere i stand til at investere penge i Bebo i håbet om at tjene penge på socialt netværk."
Læs mere hos Techcrunch.