Uden at kende årsagen er en præst fra Hadsund, Erik Bang, endt med to gigaregninger, der tilsammen er på næsten 20.000 kroner mere end, hvad han plejede.
"Hvordan kunne det opstå?," spørger den mystificerede Erik Bang.
TDC afviser at have noget med det anormale storforbrug at gøre, og Erik Bangs iPhone er derfor nu indleveret hos politiet i København, som undersøger, om der skulle være sket noget kriminelt.
Det enorme dataforbrug er sket i forbindelse med almindelig brug af mobilen i Danmark, og ingen har endnu fundet svaret på, hvordan mobilen pludselig er gået amok i data. Sagen er prinicipiel, mener teleanalytiker Torben Rune fra telerådgivningsfirmaet Netplan, fordi danskerne over en bred kam nu begynder at bruge deres mobiler til apps og mobilsurf. En del vil pludselig opleve lignende gigaregninger på grund af uheldige opsætninger, mener analytikeren.
"Dette vil vi komme til at opleve rigtig mange gange igen," siger Torben Rune til ComON.
Teleanalytiker har set lignende gigaregninger
Teleanalytikeren rådgiver virksomheder teleprodukter, og han siger, at han aldrig har været ude for, at en mobil egenhændigt - altså på eget initiativ - er begyndt at hente enorme mængder data. Som regel har det været en uheldig opsætning kombineret med et dyrt abonnement, der er skyld i de gigantiske regninger.
"Jeg har oplevet lignende sager, hvor forklaringen var så langhåret, at jeg må indrømme, at jeg godt kunne begynde at ryste lidt på hånden, selv en gammel telekonsulent som mig," siger Torben Rune.
Den uheldig TDC-kunde fra Hadsund kan ikke finde nogen forklaring på, hvordan han selv skulle have været skyld i det mystiske gigaforbrug. Han fik for lidt over et år siden, i slutningen af 2009, en iPhone 3 med et erhvervsabonnement, Mobilflex Connect, som fra starten var uden dataabonnement. Det betød, at præstens arbejdsgiver, Provstiet i Hadsund, betalte otte kroner pr. megabyte, han hentede. Hans månedlige forbrug var på omtrent 500 kroner op til dataeksplosionen.
Det startede midt om natten
For Erik Bang begynder sagen, da han den 19. november får en sms-besked om, at han har brugt for 13.400 kroner. Han ringer derfor til et TDC-nummer, som er i sms-beskeden, og forsøger at få udredt sagen. Han bliver viderestillet til kundeservice, som har svært ved at hjælpe ham, men fortæller, at han måske kan være blevet hacket, eftersom mobilen ikke har en firewall. Han får i samme omgang installeret et dataloft på 200 MB, som han betaler 150 kroner for, forklarer han.
Erik Bang beder samtidig om at få et udskrift af alle samtaler og dataoverførsler de foregående tre måneder. Her kan han se, at han også i måneden forinden har fået en gigaregning på 7000 kroner, hvoraf de 6500 kroner skyldtes dataforbrug. Udskriften viser, at dataeksplosionen begynder første gang midt i oktober, da den pludselig begynder at hente 10 MB hver 10. minut. De mystiske overførsler begynder første gang midt om natten, mens han ligger i sin seng tre meter fra WiFi-routeren, som den egentlig skulle gå på, og sådan er mobilen fortsat til op på formiddagen. Ved at granske udskrifterne kan han se, at mobilen i ryk har fortsat mønsteret med pludselig at hente 10 MB data i et interval på 10 minutter i et antal timer.
Får sendt mobilen til tjek hos Politiet
Erik Bang er teknisk ukyndig og beder derfor sin søn, der arbejder som it-professionel, om råd. Sønnen finder et par debatfora på internettet, hvor iPhone-ejere har lignende problemer. Blandt har nogle i Norge oplevet problemer med regninger i samme størrelsesorden - uden at det er muligt at finde årsagen til forbruget. På et Apple-debatforum har en person oplevet problemer med, at iPhonen lukkede WiFi-forbindelsen, når telefonen var låst.
Erik Bang frygter, at telefonen - som kundeservice luftede - er blevet hacket. Han går derfor til Politiet i Hobro, som forklarer ham, at han bliver nødt til at indlevere mobil og sim-kort og få den sendt til data-efterforskere i København, hvis han vil have sagen undersøgt som en databedrageri-sag.
"Det er ikke mig, der har downloadet alle de ting, og jeg synes, at det lyder mystisk. Hvad er det for noget? Er det børneporno? Jeg kunne lige se mig selv blive hængt ud for et eller andet. Det har jeg ikke lyst til," siger Erik Bang.
Han vælger derfor at få sendt mobilen til efterforskerne i København, hvor den stadig ligger.
"Siden har jeg ikke hørt nogen ting. Så nu sidder jeg her med min kones gamle telefon og et taletidskort," forklarer Erik Bang.
TDC gætter på email-synkronisering
TDC, der har tjent gode penge på dataeksplosionen, afviser, at de kan have nogen form for skyld. Telegigantens kundeservice har igen kigget på sagen, og de gætter på, at Erik Bang kan have sat mobilen op til at hente hele sin mailindbakke igen og igen fra tid til anden.
"Måske har han Outlook på mobilen og sat den forkert op, så han uforvarende er kommet til at hente hele sin indbakke i de dage, hvor han har hentet de mange data. Datastørrelsen er nogenlunde den samme hver gang, så det tyder på, at det er den samme datamængde, der er blevet hentet," siger Rune Fick Hansen, pressemedarbejder hos TDC.
Advarselsbesked efter forbrug på 4000 kroner
Rune Fick Hansen understreger, at kunden har fået flere advarselsbeskeder om, at han havde hentet mere end 500 MB og derfor måske ville have gavn af et dataabonnement. Det betyder dog, at Erik Bang allerede har hentet for 4000 kroner data ved første advarsels-sms.
Kunne det ikke være en idé at sætte advarselsgrænsen lavere, eksempelvis ved det antal MB, som skal til før det kan betale sig at få et dataabonnement?
"Det gør vi også forskelligt fra Erhverv og Privat. Vi har spurgt om, hvor meget vi skal sende advarsler, men vi kan se, at ved Erhverv bliver de sure, hvis vi spørger alt for langt nede," hævder Rune Fick Hansen.
Hjælp er ikke garanteret
Grænsen ved privatkunder for den første advarsels-sms er dog også relativt høj i forhold til prisen på et dataabonnement - på 1100 kroner. Rune Fick Hansen bekræfter, at TDC oplever kunder, der pludselig - uden at vide hvorfor - har oplevet en eksplosion i dataforbruget.
Kunden ringede ind til jeres kundeservice, men kunne ikke få hjælp. Har I ansvar eller lyst til at hjælpe kunder, der kommer ud for lignende problemer?
"Nej, ansvar har vi ikke. Lyst har vi. Når en kunde ringer ind og siger, han har et problem, som skaber problemer, så vil vi gerne hjælpe. Udfordringen er, at der findes hundredtusindvis af applikationer, og vi har ikke en chance for at kende dem alle og se opsætningen," siger Rune Fick Hansen.
Han siger, at kunder kan være heldige at få en bedre hjælp, hvis de går ind i en TDC-butik, men at de kan ikke være sikre på, at telegigantens ansatte er i stand til at løse problemet, eftersom de ikke bliver uddannet i alle apps på markedet.
Løbsk dataforbrug sker jævnligt
Teleanalytiker Torben Rune kender ikke til detaljerne i sagen om Erik Bangs løbske iPhone, men han forklarer, at han har set flere lignende sager. Han bemærker, at det ofte kan være svært at finde fejlkilden ud fra telefonregningerne, eftersom teleselskaberne ikke må logge og udspecificere, hvilke data der præcist er blevet hentet.
Telerådgiveren har blandt andet oplevet kunder, der har haft en smartphone, der har oplevet store dataregninger efter, at emailen var blevet sat op til active push. Han har også oplevet, at kunder har sat deres mobil op som eksternt modem til den bærbare computer, hvorefter it-afdelingen fra centralt hold har sat den bærbare computer til at hente en gigantisk opdatering af noget software.
Applikationer kan også give et stort dataforbrug, hvis man ikke passer på, siger han. Som eksempel nævner han, at nogle geo-trackere giver mulighed for at logge enorme filer om, hvor man har bevæget sig. Hvis man så beder applikationen om at synkronisere med en webtjeneste, så kan man pludselig få et stor dataregning, siger han.
"Jo mindre øvet man er, jo lettere er det at få foretaget sig nogen ting, som henter en masse data," siger Torben Rune.
TDC giver nedslag i regning
Det er provstiet, som betaler regningen for det løbske dataforbrug. Efter ComON undersøgte sagen, har TDC på eget initiativ valgt at sænke regningen, så den ender på tilsammen 6000 kroner i stedet for de omtrent 20.000 kroner. Erik Bang har desuden nu fået et dataabonnement på 12 GB til 250 kroner om måneden.
"Så skulle jeg være rimelig sikret," siger Erik Bang, som nu blot venter på at få sin iPhone tilbage fra Politiet.
Har du hørt om - eller oplevet - lignende løbske dataoverførsler, så kontakt gerne ComON på fsk@mediaprovider.dk eller skriv en kommentar i feltet nedenfor.