Når du indtaster et søgeord hos en søgemaskine, og efterfølgende bladrer gennem resultatlisten, forventer du så, at de øverst placerede links er de mest relevante? Eller dem, der har betalt mest til søgemaskine-firmaet?
Den amerikanske forbruger-organisation Commercial Alert mener, at førstnævnte gælder for langt de fleste internet-brugere, og beskylder søgemaskinerne for ikke at skelne mellem betalte og ikke-betalte links. Brugeren kan ikke se, om et bestemt link er kommet med, fordi det er relevant i forhold til søgekriteriet, eller fordi der er tale om en betalt reklame.
Commercial Alert har klaget til de amerikanske myndigheder over otte af de største søgemaskiner. Firmaerne beskyldes for en snigende forfalskning af søgeresultater i takt med, at det økonomiske pres i den hårdt plagede branche tager til.
De otte anklagede søgemaskiner er MSN, Netscape, Directhit, HotBot, Lycos, Altavista, Looksmart og iWon. Google er den eneste betydningsfulde søgemaskine, der er gået fri.
Looksmart og Altavista har allerede reageret og siger, at betalte links ikke kan forveksles med almindelige links. En talsmand for MSN siger, at tjenesten viser de søgeresultater, "som folk ønsker".
Commercial Alert blev stiftet for tre år siden af den amerikanske forbruger-advokat og præsidentkandidat Ralph Nader.
(Kilde: Futurezone / Reuters)