Telekoncernen TDC tager nu til genmæle. TDC er kommet i mediernes modvind, fordi det er kommet frem, at TDC-kunderne gennem de sidste fem år, er blevet snydt for 16 millioner kroner. Det er penge, som kunderne har tilgode, men glemt at indløse hos teleselskabet.
»Uden at kende de præcise tal, er jeg ret sikker på, at det er flere penge, vi mister den anden vej. Jeg tror, at der er flere kunder, som skylder os penge end, der er kunder, som vi skylder penge,« siger TDCs kommunikationsdirektør Ulf Lund til ComON.
Dataloven forbyder TDC og andre teleselskaber at registrere kunderne ved deres CPR-nummer. De må kun registrere kundens navn og adresse. Hvis kunden flytter og har penge til gode, kan det derfor være svært at finde vedkommende. Men dette virker også den anden vej. Kunder, som skylder TDC penge, tegner sig nemlig for et større beløb ifølge TDC.
»Når man ikke betaler, så er det typisk hele regningen, man ikke betaler. Når vi skylder penge til kunder, så er det typisk kun en del af abonnementet, som kunden skal have tilbage. Derfor kan jeg næsten med sikkerhed sige, at vi har flere penge ude og svømme end omvendt,« siger TDCs kommunikationsdirektør.