"Køb vores forrygende løsninger og ydelser. Øh, vi bruger dem godt nok ikke så meget selv. Vi har så travlt."
Det klinger selvsagt ikke af høj troværdighed i en kundes øren. Ej heller når sælgeren lover mere, end produkterne og konsulenterne kan leve op til.
Men det var groft sagt situationen, da IT-gazellen Component Software drønede hovedløst og højtflyvende afsted i sine første leveår i Danmark. Selskabet blev etableret i 1999 som et selskab under koncernen af samme navn i Norge.
Ligesom andre IT-virksomheder brugte Component Software mange kræfter og penge på at kommunikere og markedsføre de enorme besparelser i form af øget vidensdeling og bedre ressourceplanlægning, som netop den virksomheds løsninger kunne tilbyde kunderne.
Men Component Software tog ikke sin egen medicin.
Organisationen var ustruktureret og prioriterede hurtigt salg - "hit and run" - højere end kundeforståelse og langsigtede relationer. I hverdagen på virksomheden delte man ikke den viden, der bundfældede sig i organisationen. Det erkender den nuværende administrerende direktør i Component Software, Casper Plannthin.
- Store visioner er ok, men man skal bevare benene på jorden. Førhen blev kunderne ikke rådgivet godt nok og opfølgningen manglede. De følte sig svigtede og mistede tillid til os. Det var en loose-loose situation, siger Casper Plannthin.
Han blev ansat i en mellemlederstilling i selskabet i sommeren 2001, men avancerede til direktørposten i november samme år, da den hidtidige direktør Martin Memborg ragede uklar med koncernledelsen i Norge.
Siden Casper Plannthin kom til roret, har han arbejdet på at indføre holistisk ledelse og corporate IQ, som netop er indbegrebet af Component Softwares egen produktpalette. Eller sagt på en anden måde; Han har arbejdet intenst på, at alle mand ombord efterlever værdierne.
De otte mål
? Videndeling ? Åben kommunikation ? Fokus på kompetencer ? Holdarbejde og holdånd ? Troværdighed ? Gensidig respekt mellem alle ? Sjovt at være. Tid til humor ? Frihed under ansvar |
Kursskiftet batter
Flere faktorer tyder på, at den ændrede ledelsesstil batter. Både på bundlinien og målt på kunders og medarbejderes tilfredshed.
I 2001 var bundlinien i Component Softwares årsregnskab i minus. I 2002-halvårsresultatet, der er lige på trapperne, er bundlinien i plus. Omkostningerne er blevet reduceret, og salget er blevet forøget. Administrerende direktør Casper Plannthin ønsker dog ikke at sætte cifre på udviklingen.
Utilfredshed med den tidligere ledelse skabte svingdørstendenser. Enkelte fyringer skete også. Op mod 50 procent af medarbejderstaben blev udskiftet. Det modarbejdede i sig selv den essentielle videndeling. Samtidig postede ledelsen omkring to millioner kroner i headhunting af nye folk.
Siden Component Software fik ny ledelse har kun en enkelt medarbejder valgt at forlade selskabet.
Den ny stabilitet på arbejdspladsen gør en stor forskel på trivslen, fortæller koordinator Annika Lassen, der startede i firmaet før ledelsesskiftet.
- Det er jo ubehageligt, at folk ryger ud og ind af døren. Jeg må indrømme, at jeg dengang overvejede, om jeg ville blive. Men nu er der sket en stor forskel til det positive. Vi har fået en meget bedre og åben kommunikation, hvorimod den tidligere ledelse holdt kortene meget tæt til kroppen. Hele firmaet samlet mere i en fælles ånd. Alles meninger bliver hørt og taget med til vurdering. Det er blevet meget mere spændende at tage på arbejde, siger Annika Lassen.
Component Softwares kunder har også reageret på forandringerne. For eksempel har nogle frafaldne kunder valgt at vende tilbage til at bruge firmaet som leverandør og samarbejdspartner.
KMDs produktchef, Kjeld Møller Poulsen, giver selskabet følgede skudsmål.
- Jeg er generelt positiv overfor den nuværende ledelse. De gør det godt. De er troværdige, fordi de gør det, de siger. Det betyder meget. Og de er fleksible. De forstår vores behov og forstår at samarbejde med os i henhold til det, siger Kjeld Møller Poulsen.
Han ønsker ikke at udtale sig om, hvordan han oplevede selskabet førhen.
Component Softwares tidligere direktør Martin Memborg er uenig i kritikken af virksomhedens tidligere ledelse. Han har efter artiklens oprindelige publicering sendt redaktionen følgende kommentar:
?Jeg har forståelse for, at Component Software ønsker at markedsføre sin virksomheden og sin direktør, men i denne artikel forekommer en række påstande, som jeg synes er mindre elegante, og som jeg kun kan tolke som useriøse. Det gør mig trist at høre om den manglende respekt, der er for den tidligere ledelse og derved også nuværende og tidligere medarbejdere, som hele vejen har gjort et stort stykke arbejde.
Der glemmes, bevidst eller ubevidst, at forklare baggrunden for det nu omtalte strategiskift, som bunder i en fejlslagen norsk storfusion mellem Component Software og Contempus i foråret 2001, og som resulterede i et tre-cifret million underskud for virksomheden, og som har været/er tæt på at stoppe for virksomhedens aktiviteter. Den 11. september har jo heller ikke hjulpet specielt mange IT virksomheder. Som resten af alle datterselskaberne har Component Software Danmark været bundet 100% op af den norske koncernstrategi, hvilket jeg også mener, at de er i dag.
Indtil ultimo år 2001, hvor grundlæggerne af Component Software trækker sig ud af selskabet og en midlertidig bestyrelse tager over, har hele virksomheden været præget af en fantastisk entusiasme og korpsånd, og Danmark blev gentagne gange målt til højt niveau indenfor både kundetilfredshed og medarbejdertilfredshed.
Men det er klart, at de usikre forhold ultimo år 2001 og medarbejderafskedigelser samt omkostningsbesparelsestiltag har været med til at ryste hele koncernen og selvfølgelig også de danske medarbejdere. Men det allerede dengang igangværende strategiskift er samtidig i dag en medvirkende årsag til, at virksomheden igen begynder at vise sorte tal. Annika, som udtaler sig i artiklen, starter i november måned 2001 hos Component Software som praktikant. Jeg forlader selv virksomheden kort efter grundlæggerne, grundet uenighed med den nye ledelse i Norge.
Nu skal vi ikke glemme, at Component Software gennem sine første 5 leveår har været en af Nordens største IT succeser med en imponerede vækst, og at virksomheden efter opstart i oktober 1999 i Danmark på mindre end 2 år er blevet en af de absolut førende indenfor business intelligence. Man bliver ikke primær leverandør til de største danske virksomheder, hvis der arbejdes udfra en hovedløs, ?hit and run? strategi, som der så flot udtales i artiklen. I hele denne perioden er der faktisk ikke mistet en eneste af Component Softwares kunder.
Jeg reagerer, fordi jeg synes, at vi som mennesker skal være fair, behandle hinanden med respekt og ikke udelukkende tænke ?hovedløst? på vor egen karriere. Jeg havde ellers håbet på en lidt mere elegant markedsføring, også set i lyset af, at Casper Plannthin selv har været med i den danske ledelse siden foråret 2001.
Bortset fra dette håber jeg inderligt, både som medejer og som person, at Componet Software vil lykkes med sin strategi fremover.?