Yahoo vil sikre sin position på reklameområdet udenfor deres egne netværk, og vil derfor tilegne sig Right Media, siger Yahoos øverste chefer.
Yahoo købte allerede 20 procent af Right Media i oktober og vil nu betale 680 millioner dollar, over 3,7 milliarder kroner, for resten af selskabet.
Right Media er et reklameselskab på nettet, der har deres egen online markedsplads, der lader annoncører og udgivere købe og sælge reklamer gennem et auktionssystem. Konkurrenten DoubleClick, som for nyligt blev købt af Google, sagde forleden, at de ville udvikle et tilsvarende koncept.
Yahoo har planer om at udvide sin egen deltagelse på Right Medias markedsplads som både køber og sælger af reklamer. Yahoo vil med tiden også sælge plads på egne sider gennem markedspladsen, hvilket forventes at give øgede indtægter.
Google og Yahoo har hver deres segment af nettets reklamemarked. Google fører indenfor tekst-reklamer ved siden af deres søgeresultater, mens Yahoo har overtaget på grafik-baserede reklamer, primært på egne sider.
Men konkurrencen er voksende, og Googles køb af DoubleClick ses i nogen grad som et forsøg på at forbedre sig på markedet for den grafik-baserede annoncering.