Ny Vordingborg Kommune lægger nu sin telefoni ud til Siemens i en aftale, som koncernen anser som en milepæl inden for outsourcing af IP-telefoni.
Lignende aftaler er lavet med de kommende storkommuner i blandt andet Næstved, Lolland, Egedal og Guldborgsund.
Ifølge Siemens og Ny Vordingborg Kommune er der ikke tale om en traditionel leverance af teknik og udstyr, men om levering af funktionalitet og serviceydelser.
»Det handler om, at få et borgerservicecenter til at fungere - og at få borgerne til at henvende sig til kommunen på en smidigere måde. Første generation af ip-telefoni var meget fokuseret på kroner og ører og netværksbesparelser. Vi vil gerne derhen, hvor de ansatte får mulighed for at arbejde smartere og spare tid i hverdagen, så de overordnet set kan drive kommunen bedre,« siger Thomas Lethenborg, der er administrerende direktør i Siemens Enterprise Communications A/S.
Aftalen i Ny Vordingborg Kommune bliver indført i tre trin. Det betyder, at 850 medarbejdere ud af 1.300 telefonbrugere kan gøre brug af telefoniløsningen fra starten af 2007.