Intel vil alligevel ikke sælge sit eget super-grafikkort under kodenavnet Larrabee. Fredag meddelte Intel overraskende at Larrabee i første omgang kun kommer som software-platform til udviklere.
Larrabee skulle ellers give AMD og Nvidia kamp til stregen med 16, 32 eller 48 kerner - og det skulle vel at mærke være rigtige x86-kerner. Dermed skulle Larrabee markere et vigtigt skridt i sammensmeltningen af cpu og gpu. Det var ventet at Larrabee skulle være klar i 2010.
"Udviklingen af Larrabee og silicium er bagud i forhold til der, hvor vi havde håbet at være på det nuværende tidspunkt. Som et resultat vil det første Larrabee produkt ikke blive lanceret som et selvstændigt grafik-produkt," sagde Intel-talsmand Nick Knupffer fredag.
Intel ønsker ikke at uddybe, hvilke andre versioner af Larrabee der vil komme efter den første softwareudgave til udviklere kommer til næste år. Larrabee har været kronisk forsinket og lanceringen var oprindelig planlagt til 2008. Intels problemer blev tydelige på sidste måneds SC09 supercomputer-konference.
"Justin Rattner (Intel Senior Fellow) demonstrerede at Larrabee havde nået en teraflop, hvilket er fantastisk, men du kunne gå over på den anden side af gaden og købe et AMD grafikkort med fem teraflops for nogle få hundrede dollar," siger analytiker Jon Peddie ifølge Cnet.
Den første offentlige demonstration af Larrabee på IDF i september 2009 formåede heller ikke at begejstre. Intel viste en raytracing-version af Quake Wars, hvor objekterne bevægede sig i hak hen over skærmen.
Intel forventer stadig at være klar med en cpu med integreret gpu i denne måned, under kodenavnet Pineview, men her er der tale om en processor til netbooks.