De faldende priser på flade fjernsyn har givet mange danskere lyst til at udskifte den gamle katoderørs-model med en ultratyndt tv-apparat. En undersøgelse gennemført af kabel-tv-selskabet Telia Stofa blandt 3.000 danskere viser, at fire ud af ti overvejer at investere i et fladskærms-fjernsyn.
Det er især løftet om bedre billed- og lydkvalitet, som kan få danskerne til at hive pengepungen op ad lommen. Faktisk viser undersøgelsen, at bedre digitale tv-signaler vægtes højere end skræddersyede indholdstjenester gennem hjemmets kabel-tv-forbindelse.
»Hvor indhold i en årrække var tv-branchens absolutte mantra, viser vores undersøgelse tydeligt, at danskerne i allerhøjeste grad er kvalitetsbevidste brugere af kabel-tv. De efterspørger knivskarpe digitale signaler og tv-apparater, der sætter nye standarder for begrebet billedkvalitet, som vi kender det i dag,« siger Jørgen Kristensen, der er chef for tv og content i Telia Stofa.
I løbet af få år er fladskærms-fjernsyn gået fra at være et næsten ubetaleligt luksusgode til et masseprodukt, som også appellerer til den almindelige familie. Prisen for en 30-tommers-model er i løbet af tre år faldet fra 80.000 kr. til omkring 15-20.000 kr. Hos Telia Stofa forventer man, at prisen kommer ned under 10.000 kr. inden for et år.
Den adm. direktør for detailkæden El-Giganten, Jesper Boysen, oplyser at salget af fladskærms-fjernsyn er tredoblet i det seneste år.
»Danskerne har i den grad taget fladskærmene til sig det seneste års tid. Først afløste fladskærmen den traditionelle computerskærm, og nu er turen kommet til familien Danmarks fjernsyn, som i stigende omfang udskiftes til fordel for fladskærme med markant bedre billedkvalitet,« siger Jesper Boysen.