En dommer i USA har afvist at forkaste en sag mod Googles brug af AdWords, fordi han mener, sagen er i offentlighedens interesse at få afgjort.
Sagen handler om, hvorvidt Googles AdWords-program, hvor annoncører betaler for hvert klik, misbruger varemærker. Americian Blind & Wallpaper Factory, som sælger persienner, har anlagt sagen, fordi Google tillader konkurrenter at købe reklamer, der så kommer frem, når man søger efter informationer om firmaet.
Google er gået sejrrigt ud af to lignende sager, selv om den ene er blevet appelleret. I den aktuelle sag har Google forsøgt at få sagen forkastet, men selv om de har fået medhold i nogle påstande, er andre blevet afvist. Blandt andet lader American Blind & Wallpaper Factory ikke til at have været i stand til dokumentere afgørende beviser, og Google har flere indsigelser mod sagsanlægget, der skal behandles.
Ikke desto mindre valgte Jeremy Fogel, dommer i U.S. District Court, at sagen skulle fortsætte.
»Det store antal af firmaer og brugere, der påvirkes af Googles AdWords-progam, indikerer, at der eksisterer en væsentlig offentlig interesse i at afgøre, om AdWords overtræder varemærkeloven,« skrev Fogel i sin begrundelse.
Michael Kwun, Googles retsrådgiver, sagde i en udtalelse, at Fogel med rette havde afgjort, at Americian Blind & Wallpaper Factory ikke havde bevist, at to af deres mærker var beskyttede. Desuden er Google overbeviste om, at de heller ikke kan bevise deres øvrige påstande i sagen.