Dommer: Sag om Googles AdWords skal fortsætte

En sag om Googles brug af AdWords skal fortsætte, fordi dommeren mener, den har principiel betydning for offentligheden.

En dommer i USA har afvist at forkaste en sag mod Googles brug af AdWords, fordi han mener, sagen er i offentlighedens interesse at få afgjort.

Sagen handler om, hvorvidt Googles AdWords-program, hvor annoncører betaler for hvert klik, misbruger varemærker. Americian Blind & Wallpaper Factory, som sælger persienner, har anlagt sagen, fordi Google tillader konkurrenter at købe reklamer, der så kommer frem, når man søger efter informationer om firmaet.

Google er gået sejrrigt ud af to lignende sager, selv om den ene er blevet appelleret. I den aktuelle sag har Google forsøgt at få sagen forkastet, men selv om de har fået medhold i nogle påstande, er andre blevet afvist. Blandt andet lader American Blind & Wallpaper Factory ikke til at have været i stand til dokumentere afgørende beviser, og Google har flere indsigelser mod sagsanlægget, der skal behandles.

Ikke desto mindre valgte Jeremy Fogel, dommer i U.S. District Court, at sagen skulle fortsætte.

»Det store antal af firmaer og brugere, der påvirkes af Googles AdWords-progam, indikerer, at der eksisterer en væsentlig offentlig interesse i at afgøre, om AdWords overtræder varemærkeloven,« skrev Fogel i sin begrundelse.

Michael Kwun, Googles retsrådgiver, sagde i en udtalelse, at Fogel med rette havde afgjort, at Americian Blind & Wallpaper Factory ikke havde bevist, at to af deres mærker var beskyttede. Desuden er Google overbeviste om, at de heller ikke kan bevise deres øvrige påstande i sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere