De 1,7 millioner danskere der fulgte første afsnit af DRs Forbrydelsen II lagde ikke blot gaderne, men også nettet øde. Det viser en analyse fra Jon Lund baseret på FDIMs tal. Normalt er timen 20.00-21.00 primetime for nettet. Men i søndags faldt aktiviteten 13,5 procent i forhold til ugen før. Tallene for de to søndage følger hinanden helt frem til klokken 20.00, hvor der er et tydeligt fald i timen, hvor Forbrydelsen bliver vist.
"I gamle dage kunne man bedømme en tv-series succes ved at se ud på gaden. I dag kan man aflæse det på nettet," siger Jon Lund, der er selvstændig og tidligere direktør for FDIM.
"Mange sidder med deres bærbare i sofaen, ser halvt fjernsyn og er halvt på nettet. Men når fjernsynet er superspændende som i søndags, taster de ikke helt så hurtigt. Og så er der selvfølgelig alle dem der bare helt slukker nettet når de skal se noget særligt,” siger han.
FDIM registrerede 750.200 færre sidevisninger i den time Forbrydelsen blev vist. Det er især sider som Krak.dk og Sporten.dk der er gået ned mens Forbrydelsen stod på. Mens Bilbasen.dk faktisk er gået frem. Det tolker Jon Lund i retning af, at bilinteresserede mænd har benyttet serien til at holde en times frikvarter fra familien i selskab med deres hobby.
"Mønsteret er iøvrigt ret klart: de sites seerne fravælger, er dem, hvor de skal yde en indsats som på Krak.dk. All-round-nyheder som det ikke kræver så meget at læse går det bedre med. Vinderne er til gengæld de sites der appelerer til brugere, der ikke gider se dansk krimi-drama. F.eks. ser det ud til at bil-glade mænd har fået en time ekstra forærende til bil-surf, mens familien Danmark sad bænket foran skærmen." siger Jon Lund.