Det blev for besværligt for Jonas Nobel og Nobelgruppen at sælge parallel-importerede Samsung-fladskærme. Ved at købe billigt ind i Tyskland, Frankrig og Storbritannien kunne han spare på indkøbsprisen til sin webshop. Men besparelsen blev slugt af besværet med returvarer. Den officielle danske importør, Samsung Nordic afviser varer, som en forhandler har købt i udlandet, og derfor måtte Nobelgruppen selv betale for reparationer.
»Vi indleverer ikke til Samsungs danske værksteder, fordi vi bare får en regning fra dem, når det ikke er en nordisk model,« siger Jonas Nobel.
Nobelgruppen led også under en ubegrundet mistro fra kunderne siger han, om at der ikke er kabeltunere i fladskærmene, som kan modtage dansk kabeltv.
»Vi får mange mails fra folk, der har fået at vide i butikkerne at parallelimport er noget skidt, men ifølge vores erfaringer er der ikke længere forskel,« siger Jonas Nobel.
Han syntes, at Samsung Nordics behandling af kunderne er »noget skidt«. Andre producenter som Phillips og Sony reparerer ifølge ham fladskærme fra parallelimportører, mens Samsung afviser alle kunder, der vil have repareret en fladskærm som er købt hos en parallelimportør.
»Det vil være super, hvis kunderne kunne gå direkte til Samsung og få repareret,« siger han.