Efter først at have blokeret for Spotifys indrykning på det danske marked, har KODA nu sagt ”ja” til den store musikstreaming-tjeneste Spotify.
Parterne har ifølge KODA indgået en aftale, der bringer Spotify til Danmark.
Det sker på et tidspunkt, hvor Spotifys gratis reklame-finansierede musikstreaming er under pres. Spotify henter det meste udbytte fra premium-tjenesten, hvor brugerne betaler et fast månedligt beløb, mens brugerne hovedsageligt har interesseret sig for gratis-versionen.
Spotify måtte for få måneder siden indføre store begrænsninger i gratis-versionen – angiveligt for at tilfredsstille musikindustrien. Begrænsningerne betyder at man efter en seks måneders intro-periode kun kan høre et nummer fem gange i løbet af en måned, og kun lytte til 10 timers musik om måneden.
”I KODA har vi længe forsøgt at indgå en aftale med tjenesten, og derfor er det med glæde, at vi nu har en aftale – en aftale som vel og mærke både KODA og Spotify er tilfredse med...Ved at give forbrugeren nem, billig eller 'føles-som-gratis' adgang til musik på lovlig vis, bliver det muligt at få betaling for en brug af musik, som komponister og sangskrivere ikke ser en krone for i dag. Aftalen med Spotify er derfor et vigtigt skridt på vejen mod et sundt digitalt musikmarked,” hedder det i en pressemeddelelse fra KODA.
Det bliver både betalings-versionen og ”næsten-gratis-versionen” af Spotify, der nu kommer til Danmark.
Det er endnu ikke lykkedes ComON at få en kommentar fra Spotify selv til meldingen fra KODA.