Den store netbutik Amazon lægger nu 900 nye jobs i Skotland og skaber et nyt stort center for kundeservice. Det nye center i Edinburgh bliver både knudepunkt for Amazons kontakt med kunder online og offline og for teknisk support af e-bogslæseren Kindle og Amazons salg af musik og lydbøger i MP3.
Fra august måned skal det nye center betjene kunder i en række lande, også Danmark. Amazon skaber dermed 500 nye permanente og 400 midlertidige stillinger i Skotland.
Det er ikke tilfældigt at Amazon har valgt at placere sit kundecenter i Edinburgh. Kundecenteret er etableret med støtte af den internationale erhvervsudviklingsorganisation Scottish Development International (SDI), som også hjælper en række danske virksomheder med at udvide deres aktiviteter i Skotland.
Den skotske stat har støttet med 15 mio. kr., der skal være med til at finansiere en udbygning af eksisterende kontorer og uddannelse af nye medarbejdere.
”Amazon har i forvejen en væsentlig base i Skotland, og det nye initiativ er et vidnesbyrd om den skotske arbejdskrafts høje kvalitet. Samtidig giver det et vigtigt løft til den lokale økonomi,” sagde Alex Salmond, Skotlands førsteminister i forbindelse med offentliggørelsen.
Internet-firmaet driver i forvejen tre kontorer i Skotland og annoncerede i januar en udvidelse at staben med 950 nye medarbejdere. Dertil kommer de 900 yderligere nye jobs, der netop er offentliggjort.
Amazon fortæller i en kommentar, at man har haft behov for at udvide sin kundeservice efterhånden som virksomheden vokser og udvides med nye varegrupper som dagligvarer, sportsudstyr og tøj. Det er adgangen til veluddannede medarbejdere, der nævnes som årsagen til at Amazon har valgt netop Edinburgh. Men den økonomiske støtte har sikkert også spillet en rolle.