Der skal fart på danskernes brug af streamingtjenester til musik. Det mener både musiktjenesten WiMP, kunstnere og pladeselskaber.
Derfor lader WiMP hele sommeren alle bruge betalingstjenesten gratis. Tilbuddet stopper den 15. august. Men ifølge firmaet, der er ejet af norske Aspiro, så vælger cirka 70 procent at forlænge og betale for tjenesten, når de først har prøvet den.
Det er medvirkende til, at WiMP i den grad er kommet i kridthuset hos pladeselskaberne og KODA.
Musikstreamingtjenesten har aftaler med KODA og med de fire store pladeselskaber EMI, Universal, Sony og Warner samt en lang række mindre og uafhængige selskaber. På et pressemøde i dag lød det fra alle fronter, at man håber, at WiMP og de andre betalingsmusiktjenester kan få mere medvind og volumen og blive kendt uden for gruppen af first-movers. I en undersøgelse som WiMP har fået lavet i Skandinavien svarer 25 procent af de 3000 medvirkende, at de ikke aner, hvad streaming er. Så der er et uopdyrket marked.
Det skal gratis-tilbuddet og andet marketing lave om på.
Morten Remmer, ansvarlig for nye platforme hos Universal, pegede direkte på, at steaming nu er kommet til et stadie, hvor kunstnere rent faktisk kan opnå et antal afspilninger, hvor de tjener mere på den nye distributionsform end via cd-salg.
WiMP fungerer i Adobe Air, så det kan bruges på flere platforme. Blandt andet også Squeezebox. Ved dagens pressemøde kunne WiMP også fortælle, at tjenesten nu fungerer på Nokia og har fået en dedikeret iPad-app. WiMP fungerer i forvejen på iPhone og Android.
WiMP koster normalt 99 kroner om måneden, mens Telenor-kunder kan få rabat. WiMP eksisterer i Sverige, Norge, Danmark og Portugal. Der er i alt 200.000 betalende brugere.
Læs test af de forskellige danske streamingtjenester hos PC World: WiMP, TDC Play og Telia Fri Musik.