Det danske startup-firma RedCarpet Software er tæt på at have et nyt, cloudbaseret it-system til hoteller på plads.
Mens administrations-software til hoteller ikke i sig selv behøver være særligt innovativt, så er RedCarpets tilgang så spændende, at selskabet er kommet med på listen over it- og telebranchens 20 mest lovende firmaer og er blevet deltager i Tech Guld konkurrencen.
Kort fortalt vil RedCarpet-konceptet udnytte, at hotelbranchen - især på det europæiske marked – stadig er stærkt præget af traditionelle software-arkitekturer.
Mange af systemerne er ifølge brugeranalyser både dyre og besværlige at anvende.
Dem vil danskerne gerne udfordre og det skal ske med cloud computing.
RedCarpet har udviklet et komplet, integreret administrationssystem til hoteller og bygget systemet som en SaaS-løsning. Systemet vil ifølge firmaets stifter Flemming Eiberg kunne sænke administrationsprisen pr. værelse fra de typiske 2.000 kroner om året til omkring det halve, fordi en cloud-baseret løsning både kan gøres billigere og nemmere at vedligeholde end de traditionelle systemer, som hotellerne skal indkøbe og drifte selv.
Årsagen er, at der lige nu er et gevaldigt hul i netop hotelmarkedet, hvor der er meget få web-baserede udbydere af administrationssoftware.
Det hul vil RedCarpet udfylde – og måden man vil gøre det på er at koble sig på Microsoft.
RedCarpets system er udviklet på .NET og på Silverlight og skal driftes på Microsofts Azure-platform.
En af fordelene ved Silverlight er ifølge Flemming Eiberg, at systemet dermed kan imødekomme et ønske fra mange hoteller om at slagte musen:
”Mange receptionister bryder sig ikke om at rode med musen. Selvom RedCarpet er helt webbaseret, kunne vi med Silverlight lave en brugerflade, hvor man bruge alle funktioner alene ved hjælp af tastaturet,” fortæller han.
En anden årsag til at RedCarpet har fravalgt open source og i stedet gået Microsoft-vejen er muligheden for at koble sig på Microsofts netværk og markedsføringsmaskine.
Blandt andet er RedCarpet kommet med i Microsofts iværksætternetværk Bizspark. Det er et særligt program for startups der giver gratis adgang til Microsoft-produkter i tre år, og desuden medfører en attraktiv eksponering overfor potentielle investorer.
Microsoft er omvendt også blevet glad for RedCarpet – så glad, at den danske hotel-softwarevirksomhed tidligere i år blev udvalgt blandt 3500 andre startups til at deltage i en præsentation for europæiske investorer. Og senest har Microsoft besluttet, at RedCarpet skal promoveres som en af de succesfulde casestoryes, når Microsofts kommende reklamekampagner for cloud-platformen Azure skydes igang.
Trods de hjælpende hænder fra Microsoft har RedCarpet kun lige akkurat fået funding nok til at kunne holde sig til den oprindelige forretningsplan.
”Vi har været rundt fra Herodes til Pilatus og talt med banker og business angels. Men overalt lyder beskeden, at de er meget interesserede, men først vil spytte penge i, når vi har betalende kunder,” fortæller Flemming Eiberg.
I dag er der enkelte pilotkunder på plads, men først når systemet er helt færdigudviklet, hvilket det efter planen bliver ved årsskiftet, kan man regne med at få de betalende kunder.
RedCarpet Software har et udviklingsteam,der dels er baseret i Danmark, dels i Pakistan, og stifteren regner med, at man lige akkurat når at færdiggøre udviklingen inden lancering ved årsskiftet, og der får de første kunder i drift.
Ifølge forretningsplanen vil RedCarpet nå break even med blot 100 større eller mindre hoteller, som man i vil finde i Skandinavien. Derpå hedder næste slagmark Europa, og derefter venter verdensmarkedet.
Mener du, at RedCarpet Software er blandt de mest lovende af danske startups i it- og telebranchen, bedes du tilkendegive dette overfor Tech Guld-redaktionen.
Vi modtager mails (send dem til techguld@mediaprovider.dk) og læser kommentarerne i kommentarfeltet under hver artikel.
Den endelige vurdering af, hvilke ti startups af de godt tyve nominerede, der skal gå videre i konkurrencen, træffes på baggrund af læsernes - begrundede - input af Tech Guld redaktionen.
Når feltet er reduceret til ti firmaer, vil et dommerpanel vurdere, hvem der er de tre mest lovende.
Dommerpanelet består af fremtrædende VIPs fra it- og telebranchen, og medlemmerne er enten selv erfarne og succesfulde iværksættere eller topdirektører i branchen.
Finalen, hvor Danmarks mest lovende startup skal findes, løber af stabelen i december.
Læs mere om Tech Guld konkurrencen her. Læs mere om RedCarpet her.