Langt de fleste Internet-portaler som Yahoo, Lycos og Alta Vista bruger allerede en simpel form for geotracking. Når du besøger amerikanske portaler fra Danmark, bliver du præsenteret for danske reklamebannere - det er muligt, fordi din IP-adresse afslører hvor du befinder dig i verden.
Det nystartede firma Quova i San Francisco lancerer snart en ny service, som ikke blot fortæller, i hvilket land du sidder, men også i mange tilfælde kan afsløre, hvilken by du befinder dig i.
Med finansiering fra Softbank og IDG Ventures begyndte Quova i januar en gigantisk operation med at scanne alle Nettets 4,2 mia. IP-adresser. Resultatet af det omfattende dataindsamlings-projekt er et fysisk kort over Internet, som nu skal markedsføres under navnet GeoPoint.
I dag kan annoncører vælge at deres bannere skal vises overfor brugere fra et bestemt land - f.eks. Danmark - og i nogle tilfælde også målrette annoncer mod brugere med specielle interesser, som besøger et bestemt site.
Men det er ikke muligt at skelne mellem Los Angeles, Chicago og New York. Med GeoPoint bliver det for første gang muligt at gøre lige netop dette, og flere borgerrettighedsgrupper advarer nu om, at Internet dermed kan miste sin globale, grænseløse status.
Avancerede lokaliseringssystemer kan ikke kun bruges til at servere indhold med lokal relevans, men også til at udelukke brugere fra bestemte lande eller byer. En aktuel retssag i Frankrig mod Yahoo handler netop om, hvorvidt det er muligt at forhindre franske brugere i at byde på nazi-effekter på portalens auktionstjeneste.
Den nye GeoPoint-tjeneste befinder sig i øjeblikket i beta-fasen og bliver officielt lanceret senere på året. Systemet bruger traceroutes og pings til at spore Nettets trafik til fysiske servere. Men GeoPoint indeholder flere svage punkter; eksempelvis kan brugere bag en proxy-server ikke spores.
En analyse, som Jupiter Media Metrix har foretaget, viser at teknologi til lokalisering kun har en præcision på 60-70 pct.