Struernet Hosting, der trods navnet ligger i Århus, er formentlig det ældste fungerende hostingfirma herhjemme, og stadig blandt de mere betydende firmaer i branchen.
Den fine patina kan selskabets kunder dog ikke bruge til så meget, for siden søndag aften har de været ude af stand til at sende eller modtage email.
»Vi har kritiske fejl på mailserveren for øjeblikket, og vi kan desværre ikke få leveret de nødvendige reservedele før i morgen tidligt. Der vil i mellemtiden IKKE være tab af data for kunder men blot en forlænget leveringstid,« hedder det beklagende på Struernets hjemmeside.
Direktør Kasper Tikjøb Andersen forklarer overfor ComON, at årsagen til nedbruddet skyldes, at serveren benyttede et disksystem, som ikke kunne tackle to samtidige disk-nedbrud, og netop to diske valgte at stå af samtidigt.
At der kommer til at gå omkring 36 timer fra nedbruddet til mailserveren forventes at være oppe igen, skyldes primært det lange og besværlige proces med et reetablere data fra recovery-diske til de nye diske, forklarer han.
Ironisk nok var Struernet Hosting tæt på at tage et nyt RAID6-baseret disksystem i brug, som godt ville have kunnet tackle to samtidige disknedbrud, men altså for sent.
Mailserverens manglende drift har ikke skabt begejstring hos Struernets kunder. En af dem, firmaet AccessPR, er bekymret for, om de kommer til at miste vigtige ordrer mens mail-systemet er nede.
»Jeg forstår ikke, at de må afvente reservedele for at få mailseveren op. Det virker ikke helt professionelt, når vi er så afhængige af, at det fungerer,« siger direktør Martin Westergaard fra AccessPR.
Ifølge Kasper Tikjøb Andersen regner Struernet Hosting med at få den strejkende mailserver i gang igen i løbet af formiddagen i morgen tirsdag.