Mange virksomheder er efterhånden begyndt at benytte sociale platforme som Facebook og Twitter til at kommunikere med kunder og partnere. Men det kan være svært at få et overblik over de virksomhedsdata som spredes på sociale netværk.
Nu har Symantec sammen med en række partnere udviklet en løsning, Enterprise Vault 10, som automatisk arkiverer data fra sociale medier. Det skal gøre virksomhederne i stand til at sikre, at de eksisterende regler for omgang med virksomhedsdata i f.eks. e-mails og instant messages også bliver overholdt på Facebook – uden at man behøver at lukke helt for sociale netværk.
For nogle virksomheder kan det eksempelvis være afgørende at fortrolige informationer ikke slipper ud på Facebook eller Twitter. Der kan også være bestemte regler for, at data skal opbevares i et bestemt tidsrum, eller en generel politik for, hvordan der skal kommunikeres over sociale netværk.
Symantec har indgået partnerskaber med flere mindre firmaer, CommonDesk, FaceTime, Globanet, Hanzo og Socialware, som bidrager med deres teknologi til Enterprise Vault 10. Dermed kan løsningen nu automatisk arkivere al den kommunikation, der kører over sociale netværk.
Enterprise Vault 10 var en af flere løsninger, der blev præsenteret på Symantecs årlige Vision konference i Las Vegas i sidste uge.
It-sikkerhedsleverandøren satser stort på cloud, blandt andet ved at tilbyde sin backup-tjeneste som cloud-tjeneste under navnet Backup Exec.cloud.
En anden af de nye løsninger, Enterprise Vault.cloud, giver ubegrænset plads til lagring af e-mails i skyen til en fast pris pr. mailboks.
Ifølge Symantects egne tal er antallet af brugere der benytter Symantec.cloud steget med 16 pct. på et år til 10,7 millioner.
Blandt de cloud-relaterede nyheder er også en ny iPhone-applikation, som der skal give kunderne bedre mulighed for at administrere services i skyen via håndholdte enheder.