De danske netbutikker kan straks mærke på omsætningen når regnvejr og blæst sender danskerne ind foran skærmen. Hos TrendSales.dk stiger omsætningen med op til 50 pct. når regnskyerne hænger tungt over landet.
»Det er tydeligt at se på vores tal, om det regner eller ej. Og hvis jeg er ude at rejse, kan jeg se på omsætningen, hvordan vejret har været hjemme i Danmark,« siger presseansvarlig Martin Falslev Andersen fra Trendsales.dk til avisen MetroXpress.
Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) sammenligner ligefrem netbutikkerne med folk, der sælger is, hvor omsætningen også er meget afhængig af vejret.
»Jeg tror også, at det hænger sammen med klimaet i Danmark. Vores medieforbrug er anderledes end i varme lande. Vi bruger sandsynligvis mere tid inden døre sammenlignet med folk i Spanien og Grækenland, og her er én af fristelserne internettet, hvilket så kan ses på internethandlen,« siger Morten Kamper til MetroXpress.