Amazon vil lancere en online musikbutik næste måned, der skal udfordre Apple ved blandt andet at sælge digital musik uden kopibeskyttelse (DRM).
Amazon lader til at have taget kontakt til alle de større pladeselskaber i de sidste uger og planlægger salg af ubeskyttet musik i MP3-format i løbet af maj for at holde trit med Apple.
Om Amazon så kan overholde sin egen deadline er mere usikkert. Netbutikken har gennem 18 måneder uden videre held forsøgt at trænge ind på markedet, der domineres af netop Apple iTunes, der sidder tungt på næsten 80 procent af musiksalg over nettet i Europa.
Hvis Amazons salg af MP3 begynder som planlagt, er det mest sandsynligt, at der er tale om musik fra EMI, der allerede har tilsluttet sig ideen om ubeskyttet digital musik, og uafhængige mærker.
Amazons forsøg på at indtage det digitale musikmarked har tidligere haft problemer. Oprindeligt ville man udvikle sin egen musikafspiller til at konkurrere med Apples iPod, mens man samtidig ville udfordre iTunes. Men forsøgene fik ikke meget held.