Arbejdsgruppen Anti-Phishing Working Group, APWG, offentliggør nu en rapport, der viser, at phishing har været i konstant stigning fra juli 2004 til februar 2005. Ifølge APWG var den gennemsnitlige stigning i phishing-hjemmesider per måned i de undersøgte måneder på 26 procent.
Phishing går ud på, at såkaldte phishere forsøger at lokke blandt andet kreditkortinformationer ud af brugerne ved at lave en side, der til forveksling ligner en troværdig side for for eksempel et pengeinstitut og bede brugerne om at indtaste personlig information.
Rapporten viser også, at pengeinstitutterne fortsætter med at være de mest phishede. Således var 78 procent af de phishede brands i februar pengeinstitutter. I alt ligger antallet af phishede brands, som APWG er bekendt med siden november 2003, på 149.
Ifølge rapporten var der i februar 2005 13.141 nye, unikke phishing-meddelelser. Det svarer til en stigning på to procent i forhold til tallet i januar, skønt februar er kortere end januar.
I februar var der meldinger om browsere, der havde sårbarheder omkring håndteringen af IDN, International Domain Names. Men ifølge APWG har dette ikke betydet en stigning i den form for phishing-angreb. Den mest brugte phishing-metode er ondsindet kode, der kan videresende brugerne fra almindeligt brugte domæner til phishing-sider, det såkaldte »pharming«.