Det hele startede med, at Michael Nilsson manglede en måde at takke en hjemmesideejer på. Men der var hverken kontaktmuligheder eller et forum på den pågældende hjemmeside.
Derfor skabte han det selv.
Opfindelsen hedder Doogl, der har indrettet sig på det grønlandske domæne Doo.gl.
Doogl lægger sig som et eksternt forum oven på alle hjemmesider. Hjemmesideejere kan lægge en widget på hjemmesiden og opfordre brugerne til at debattere eller efterlade tip i Doogl. Men enhver bruger kan også oprette en offentlig doogl på hjemmesider, uden at indehaveren selv har foretaget sig noget. Man installerer blot en såkaldt bookmarklet i sin browser.
”Fordelen ved Doogl er, at vi kan ytre os på et bestemt website – nemlig dér hvor vi er nu. Vi behøver ikke gå hen til et bestemt website for at sige, hvad vi mener, vi kan gøre det lige her og nu. Vi kan dele erfaringer – give et klap på skulderen til dem der gør det fantastisk, advare andre mod firmaer, der snyder eller leverer tvivlsomme ydelser,” forklarer Michael Nilsson.
Han nævner et konkret eksempel i sommer, der fik ham selv til at ønske, at andre havde opfundet Doogl.
”Jeg ville eksempelvis gerne advare alle mod at bruge de udenlandske piratwebsites, da Roskilde Festivallen havde udsolgt af billetter – og advare dem mod de opskruede priser og deres manglende levering – og så ville jeg også gerne have haft kendskab til andres erfaringer, da jeg skulle finde en billet til en ven, der ikke lige havde fået købt sin i tide.”
Deltag eller lad være
I Michael Nilssons fantasifulde hoved er der mange andre situationer, hvor Doogl kommer til sin ret.
På en amerikansk webshop ville danske brugere autonomt kunne oprette en debat og diskutere forskellen mellem amerikanske og europæiske tøjstørrelser. På hjemmesiden for spillestedet Vega kunne folk sælge deres billetter til andre, hvis de ikke selv er i stand til at komme til en koncert, de har købt billet til.
Eller man kunne bruge Doogl til at takke en musiker for en god koncert, hvilket Michael Nilsson allerede har gjort hos kunstneren Moby.
Udvikleren arbejder nu på at gøre det mere oplagt for hjemmesideejere at deltage i debatten via Doogl på deres egen hjemmeside. Det bliver muligt at "abonnere" på sit eget website, så man får en besked, hver gang nogen kommenterer. Der skal også tilbydes api'er, så hjemmesideindehaverne a la Facebooks Activity Feed selv kan bestemme, hvad der skal vises på deres hjemmeside. Om de vil ændre på standardindstillingerne, hvor brugere både kan lægge kommentarer, spørgsmål eller en vurdering af hjemmesiden.
Hvad med alternativerne?
Men Doogl er ikke alene på markedet. Der findes en stribe webtjenester, som giver brugere mulighed for at lægge private huskesedler eller offentlige noter på hjemmesider.
For eksempel Diigo, Stickis eller Sharedcopy.
”Fælles for de tjenester, jeg er stødt på gennem tiden, er, at de prøver på utrolig mange ting på samme tid. De prøver på at være ”3d animations avatar tjenester”, hvor man kun kan tale med sine venner, eller være sociale bookmarktjenester med avancerede publiceringsmuligheder. Fælles for dem alle, synes jeg, er at tilgangen til ”programmet” har været svær,” siger Michael Nilsson.
”Doogl er et simpelt værktøj. Vi skal være simple at installere i vores brugeres browsere. Når Doogl er installeret, så kræver det ét tryk, så kommer vinduet frem. Hvis man ikke allerede er bruger, så skal det være nemt og trygt at oprette sig. Det skal være nemt at bruge – det skal virke – og det skal virke i de fleste browsere. Og der skal være feedback, når der kommer svar.”
Doogle er en gratis tjeneste, og Michael Nilsson tænker p.t. ikke så meget over, hvordan der kan tjenes penge på Doogl.
”Vores fokus lige nu er på at lave et produkt, der virker. Det skal virke i vores understøttede browsere, og det skal virke godt! Vi lytter til vores
beta-testere, der kommer med rigtig gode udviklingsideer – dem er vi fokuserede på at lave til vores brugere fremfor noget andet.”