DSBs billetsystem mangler processor-kraft

Forlængede svartider, som personalet oplever som nedbrud, har i de sidste par måneder præget DSBs billetsalgssystem ROSA.

"Rosa er nede - igen."

Sådan sukkede flere medarbejdere i DSBs kiosker og billetkontorer, da billetsystemet, som styrer alt fra salg af tozones togbillettter til rabatkort-ordninger, ikke kunne kontaktes i fredags. Dermed var det umuligt at købe billetter alle andre steder end i automaterne.

»Det sker desværre jævnligt - og næsten altid om fredagen, når der er allermest travlt,« fortæller en medarbejder hos DSBkiosken ved Sjælør Station i København.

DSBs it-driftshef Søren Bech Petersen oplyser overfor ComON, at ROSA, som salgssystemet hedder, sådan set kun var nede kortvarigt en enkelt gang i dag, og det kom op at køre igen efter ti minutter.

»Men derudover har vi haft nogle problemer med lange svartider,« siger han, og erkender i samme åndedrag, at lange svartider ofte opfattes som totale nedbrud hos brugerne.

De forlængede svartider skyldes ifølge it-driftstchefen, at DSB før sommerferien tog nogle andre systemer i brug på samme server, som driver salgssystemet. Dermed blev maskinen spændt så hårdt for, at den knapt kan følge med, når der blev lagt særligt stor pres på ROSA. Fredag er traditionelt den store spidsbelastningsdag for DSB.

»Salgssystemet overholder sådan set vores mål for oppetid, men når det gælder svartider, er det ikke helt med. Problemet med for lav kapacitet på serveren er vi i gang med at løse, men det har desværre trukket ud,« siger Søren Bech Petersen.

Serveren, der får ROSA til at tale for langsomt, er en Fujitsu Prime Power Unix-maskine. DSB regner med, at en planlagt udbygning af processorkraft og IO-kapacitet vil løse svartidsproblemerne inden for en overskuelig fremtid.




IT-JOB

KMD A/S

Project Manager

Politiets Efterretningstjeneste

Kreativ målretter til PET's indhentningsafdeling

Patent- og Varemærkestyrelsen

DevOps-specialist med Azure erfaring

Danske Commodities A/S

Controller
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere






White paper
TIDSBEGRÆNSET KAMPAGNE: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner GRATIS.